Retrospectiva rănilor

Retrospectiva rănilor

36.00 lei

Sara PLEŞA POPESCU s-a născut în 1995, la Deva.
Absolventă a Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universităţii de Arte şi Design Cluj-Napoca, promoţia 2019; master în Literatură Comparată în cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, promoţia 2021.
Publică articole culturale, cronici şi critică de artă, eseuri, recenzii literare, lucrări fictive şi nonficţionale pentru reviste precum Tribuna, Arta, Steaua, Egophobia.
În anul 2021 debutează în literatură cu volumul de poezie în limba engleză Paper Cut. Retrospectiva rănilor reprezintă debutul literar în limba română al scriitoarei.

  • Format: A5
  • An apariție: 2024
  • Număr de pagini: 80
ISBN 978-973-37-2726-2 Categorii: ,

Autor: Pleșa-Popescu Sara

Descriere

Oraşul era o cloacă de tâlhari şi ucigaşi,
dar tu ţi-ai tăiat singur carnea,
în căutarea mărului,
privind tot timpul în oglindă,
urmărindu-ţi ochiul imens şi gura spurcată
cum fac volute în luminile iridescente
– încet, încet orbeşti.
Te-ai spălat pe mâini de sânge
în chiuveta din apropiere,
frecându-ţi degetele ascuţite
atât de cunoscute.
Oh, minciunile tale
– cum au crescut în gura ta
precum un fraged miel în pântecele mamei
aşteptându-şi măcelul.

 

Îţi voi cânta un cântec pe ritmul inimii tale,
în timp ce diavolul fredonează un imn sfânt
la fiecare oră şi jumătate,
iar tu mă vei ruga:
„Spune-mi povestea celor pe care nu îi vom întâlni
niciodată.”

 

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Retrospectiva rănilor”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top