portret cu fața la perete

portret cu fața la perete

30.00 lei

Paul GORBAN s-a născut la 7 martie, 1982 în oraşul Botoşani, România. În 2006 obţine licenţa în filozofie, în 2008 finalizează cursurile de masterat, iar în 2011 cele de doctorat.

Debutează în 2004 cu volumul de poeme Primul val, Alfa, Iaşi. A mai publicat: volumul de poeme Pavilioane cu ruj (Princeps Edit, Iaşi, 2010, Vinea, București, 2013, ediția în franceză: Pavillons au rouge à lèvres, Vinea, 2014), volumul de poeme Submarinul Karmei (Princeps Edit, Iaşi, 2011; Adenium, Iaşi, 2013), monografia exegetică Mişcarea în infinit a lui Grigore Vieru (Princeps Edit, Iaşi, 2011), volumul de versuri Caii din Perugia (Paralela 45, Piteşti, 2012), studiul Semiotică şi comunicare poetică postmodernă (Zona Publishers, Iași, 2015), studiul Postmodernismul, nucleu dur al culturii contemporane (Zona Publishers, Iași, 2016), volumul de poeme Rubinul ce curge pe răni ca o fiară (Cartea Românească Educaţional, Iaşi, 2019).

Semnează eseuri şi cronici literare în diverse reviste de cultură din ţară şi din străinătate. Din 2014 este membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Iași. Este cadru didactic – conferenţiar – la Universitatea „Apollonia” din Iași, la Facultatea de Științe ale Comunicării. Din 2011 este fondatorul şi redactorul-şef al revistei Zon@ Literară. Din 2022 este Secretar literar al Casei de Cultură „Mihai Ursachi” a Municipiului Iași.

  • An apariție: 2024
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 94
ISBN 978-973-37-2799-6 Categorii: ,

Autor: Gorban Paul

Descriere

Poezia lui Paul Gorban impresionează printr-o anumită energie imagistică datorată înțelegerii aproape extatice a realității. Din acest motiv nu lipsesc nici cadrele de sorginte suprarealistă, estompate totuși prin trimiterile la realitatea de fiecare zi. Starea de contemplație – care își găsise expresia optimă în Caii din Perugia (2012) – este acum perturbată prin insinuarea unui anumit frison tragic. Dar acesta nu e adus cu forța în prim-plan, ci controlează și modifică realitățile din subsidiar. Paul Gorban e în definitiv un existențialist dublat de un estet cu viziuni maximaliste din stirpea lui Mihai Ursachi.

Șerban AXINTE

 

Paul Gorban scrie o poezie confesivă și limpede. Expresivitatea rezidă tocmai în claritatea enunțului liric și în capacitatea sa de a stârni emoție prin exhibarea delicată a fragilității și vulnerabilității umanului, a frumuseții în mijlocul furtunii. Nimic nu e mai complicat în poezie decât simplitatea care produce melancolie, autoconștientizare, micro-revelație, care te scoate din ordinea cotidianului tulbure și îți induce senzația de transparență a ființei interioare, iar lui Gorban îi reușește.

Cosmin PERȚA

 

 

După o fulminantă carte de poeme intitulată Caii din Perugia, excelent primită de critica literară, Paul Gorban ne înveșmântează cu noul volum, Portret cu fața la perete, unde, dându-le o forță originală, spectacolul metaforic și demersul metafizic sunt mai pregnante.

Pot spune după lectura acestui Portret cu fața la perete că pentru Paul Gorban actul poetic se aseamănă cu prefacerea apei în vin de către Iisus la Canna Galileii. Fiecare text liric repetă parcă această primă minune. Ni se arată astfel o altă realitate, una purificată și îmbrăcată artistic. Poetul mizează pe estetizarea imediatului, oferind chiar și banalului un prestigiu misterios. Salut în Paul Gorban pe unul dintre veritabilii poeți ai noii civilizații metafizice și metatextuale!

Daniel CORBU

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „portret cu fața la perete”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top