Logica nearistotelică în Grecia veche

Logica nearistotelică în Grecia veche

38.00 lei

Marius DOBRE este cercetător la Institutul de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru” al Academiei Române. Alte cărţi publicate: Însemnări filosofice (Editura Ars Docendi, 2006), O teorie logică asupra autorităţii (Editura Academiei Române, 2006), Ghid pentru rezolvarea testelor de verificare a raţionamentului logic (în colaborare, inm-lex.ro, 2010), Filosofia lui Mircea Vulcănescu (în colaborare, Editura Paralela 45, 2011), Les certitudes d’un sceptique – Emil Cioran (Editura Junimea, 2013), Studii şi eseuri despre Cioran (Editura Junimea, 2013), Logică şi gândire critică (Editura Trei, 2015), Discurs publicitar, retorică, logică (Editura Trei, 2017).

  • An apariție: 2025
  • Format: 14,5 x 20,5 cm
  • Număr de pagini: 170
ISBN 978-973-37-2868-9 Categorii: ,

Autor: Dobre Marius

Descriere

Lucrarea de faţă a luat în calcul diferite forme de argumentare prezente în discursul filosofic al unor gânditori exponenţiali sau şcoli filosofice din Grecia veche – filosofice, retorice, logice – încercând o sistematizare tematică în cele patru mari capitole (am restrâns cercetarea la patru mari şcoli cu contribuţii relevante pentru dezvoltarea logicii).

 

 

Se ştiu tot mai puţine despre argumentarea logică şi retorică sofistă, despre dialectica platonică, despre logica stoicilor, despre argumentarea logico-filosofică a scepticilor. În ciuda interesului tot mai scăzut pentru logica antică şi în ciuda preocupării constante a cercetătorilor pentru orientările noi din logică, am convingerea că farmecul filosofiei vechi greceşti în genere nu s-a stins totuşi definitiv, ea atrage în continuare noi generaţii de cercetători (chiar dacă mai puţini) şi, ca atare, apar şi noi interpretări sau comentarii. Pe unele dintre aceste noi interpretări le-am preluat şi aici, fără a trece peste mari contribuţii la studiul gândirii antice din trecut, îndeosebi peste cele din Antichitate sau cele din secolele al XIX-lea şi al XX-lea. În plus, chiar cercetătorii care se ocupă de discipline noi, la modă, precum retorica, logica informală, gândirea critică teoria argumentării (discipline ce pot fi puse în cele din urmă sub aceeaşi umbrelă) ţin cont în demersurile lor de contribuţiile antice: orice tratat serios de retorică nouă porneşte de la ideile marilor sofişti, nu doar de la Aristotel; logica informală, atunci când discută despre argumentarea în dialog, aminteşte mai întâi de dialectica lui Platon şi apoi de contribuţiile lui Aristotel; gândirea critică şi teoria argumentării recomandă atitudinea sceptică în abordarea logică a discursului contemporan, contaminat cum este de „idei pozitive”. Logica matematico-simbolică de ieri şi de azi recunoaşte izvoarele stoice ale modelului ei de gândire.

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Logica nearistotelică în Grecia veche”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top