Templul lotusului roz. Cartea întâia: Ofrandă iubirii răstignite

Templul lotusului roz. Cartea întâia: Ofrandă iubirii răstignite

36.00 lei

Vladimir Halipli, autorul unei proze psihologice de o sinceritate impresionantă, caută semnificaţii în tot ce povesteşte, el crede cu tărie în simboluri, în nuanţe, în detalii. …Venind din experienţe fatale cu o viziune bine călită, dincolo de trăire şi moarte, el sesizează Iubirea ca forţă creatoare a Universului, esenţa lui Dumnezeu… Subiectivitate, impresie, asumare sunt câteva dintre calităţile acestui autor, cărţile căruia vin cu o experienţă inedită în literele basarabene. E unul dintre puţinii autori de la noi care nu vine din cărţi, ci din viaţă, cu toate ale ei. Ca şi Cehov Vladimir Halipli are două mari iubiri: medicina şi literatura. Medicina este soţia, literatura este amanta; pe ambele le iubeşte şi niciuna nu se supără.

Nicolae DABIJA

 

Chemat sunt să le fiu oamenilor bucurie şi floare, chemat să aşez pe cerul inimii lor strălucire şi soare, chemat să şterg lacrima lor şi să fiu vindecare, chemat să înalţ Templu Iubirii. Nu-i viaţa mea doar metafore strălucitoare, un bisturiu în floare? Se ştie, doar e deplină metaforă Cerul!

Şi-n el întâiul Creator de Poezie – Dumnezeu – tot e metaforă, o metaforă a Iubirii. Chemat sunt, pentru că-i sunt „chip”, să-i devin „asemănare”. Ah! Iubirea a aşezat în mine puteri de frumuseţi izvoditoare. Ah! nu m-a fi gândit oare Icoana ei ca pe-un poem, sortit-a se-ncheia în infinit? Iar când m-am răzleţit de El şi m-am visat eliberat de o Iubire-aşa de ne-nţeles şi-aşa de mare, albastră taină m-a întâmpinat şi un Cuvânt ce se preface-n mine în nouă poezie, în calea-rătăcirii mele-avea să vie. Bisturiul să-i fie morţii îmblânzire. Şi mărtu-risire. De ce-i Iubirea răstignită, oare? Chemat mi-e sufletul ca spinii să-i prefacă-n floare, piroanele-nvrăjbirii să le preschimbe-n aur, umbra-ntinării să se atingă de soare şi mâinile ce poartă pietre

s-ajungă cuib de alint. Da-i ziua 2 martie ᾽92 azi,

şi-mi vine-n minte mai curând o anaforă…

 

„Nu-mi place, zise-un critic rănit la degetul mic, stihul tău în stil cazon…”. „O, nu! poemele acestea însângerate care m-au scăpat de frică şi moarte, îi răspunse un poet rănit în burtă, arătându-i cărticica mea însângerată, nu sunt numai poezie. Ele sunt şi cugetare filosofică, simţire budistă, zen, tao, creştină chiar «ortodoxă» şi, mai ales, poezie mistică. Poemele acestea sunt exprimarea estetică a unor imagini tragice, cugetări, concizie filosofică, legate, în mare măsură, de tragicul acestui război.”

Vladimir HALIPLI

  • An apariție: 2025
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 136
ISBN 978-973-37-2890-0 Categorii: ,

Autor: Halipli Vladimir

Descriere

Vladimir HALIPLI. Medic chirurg, poet, dramaturg, eseist, prozator. Născut la 21 martie 1953 în satul Floriţoaia Nouă, raionul Ungheni, Republica Moldova.

Absolvent al Universităţii de Medicină din Chişinău (1970-1977), din 1977 chirurg la Spitalul raional din Criuleni. A studiat şi la Institutul de literatură „A.M. Gorki” din Moscova (1986-1989). A debutat în presă în 1983 cu versuri.

Publică volumele de poezie: Marele Rob, 1993; Ţara durerilor în floare, 2008; 101 poeme, 2012; Doine, 2024; Elegii basarabene, 2024; romanele: Apostolul iubirii, 2009; Raiul suferinţelor iubirii, 2010; Infernul plăcerilor iubirii, 2011; Apocalipsa iubirii, 2012; A cincea Evanghelie, 2013; Legea

de Aur sau Datoria Iubirii, 2020; Geamăna Pământului, cartea întâi; Fiul Lupilor, 2021; Geamăna Pământului, cartea a doua; Picături de Iubire şi Lumină, 2022; Geamăna Pământului, cartea a treia; Arhitectul Universului, 2022; Geamăna Pământului, cartea a patra, Lila, 2023, Geamăna Pământului, cartea a cincea; Lumina Celei Nevăzute, 2025 şi eseul Amorologia sau revoluţia Iubirii, 2016.

Premiul Apollon pentru proză 2014 – Societatea Culturală Apollon, România.

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care scrii o recenzie pentru „Templul lotusului roz. Cartea întâia: Ofrandă iubirii răstignite”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top