Din. Spre. 35 de ani de tranziţie în teatrul.ro / There. After. 35 Years in Theatre.ro Transition

Din. Spre. 35 de ani de tranziţie în teatrul.ro / There. After. 35 Years in Theatre.ro Transition

48.00 lei

Oltiţa CÎNTEC este teatrolog şi critic de teatru, doctor în Teatrologie, prof. univ. dr. habil. la Facultatea de Teatru, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi şi la Şcoala doctorală a Facultăţii de Teatru şi Film a Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj Napoca, fondator şi curator al Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi (FITPTI), director artistic al Teatrului „Luceafărul” Iaşi. A fost selecţioneră şi membră în jurii de specialitate pentru mai multe festivaluri de teatru naţionale şi internaţionale (FITPTI, Gala UNITER, Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, Bucharest Festival Fringe, Expatriada UK etc.), consultant şi coordonator de proiecte teatrale şi preşedintă a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, secţia română (2016-2022). Semnează articole şi studii de analiză teatrală în diverse publicaţii academice (Studia Dramatica, Concept, DramArt, Colocvii teatrale etc.) şi reviste precum Critical Stages, The Theatre Times, Scena.Ro, Teatrul Azi, Suplimentul de cultură, Observator cultural, Dilema Veche etc. A fost nominalizată de patru ori la premiul pentru Critică Teatrală la Gala UNITER (cea mai recentă, pentru anul 2023). A contribuit cu studii despre teatrul românesc în volume apărute în străinătate: Irina Wolf (coord.) Das rumänische Theater im. 21 Jahrhundert. Freie Szene und Neue Wege, Frank&Timme, Berlin, 2022.
Dintre volumele publicate (multe premiate): Teatrografii (2008), Hermeneutici teatrale (2010), Silviu Purcărete sau privirea care înfăţişează (2011, 2020), Fereastră către digital. Teatrul şi noile tehnologii/ Open New Tab. Theatre and New Technology (coord., 2021), Sub vremuri. Teatru şi conflict/ Sign of the Times. Theatre and Conflict (coord., 2022), Teritorii de recuperat. Teatrul prin lentile de gen/ Territories to Recover. Theatre through the Gender Lens (coord., 2023), Kitul tânărului artist. Cum mă promovez (Polirom, 2024). În 2024 a obţinut Premiul UNITER „George Banu” pentru Critică Teatrală.

  • An apariție: 2024
  • Format: 14,5 x 20,5 cm
  • Număr de pagini: 284
ISBN 978-973-37-2827-6 Categorii: ,

Autor: Cîntec Oltiţa

Descriere

„35 de ani de la borna istorică 1989, care a basculat întreaga Europă şi România odată cu ea, devin un prilej oportun de-a analiza ce s-a petrecut în acest interval. Unul nu foarte relevant ca întindere din perspectivă istorică, dar semnificativ ca durată în cronologia personală. De-atunci încoace, cu toţii (dar fiecare în felul lui) ne-am imaginat că România se va aşeza pe calea către altceva, asimilat cu mai binele. Privind retrospectiv şi la rece, nu pare să se fi cristalizat o viziune coerentă în sensul acesta, iar drumul secvenţei temporale în a cărei traversare suntem angajaţi e mai degrabă unul în zigzaguri care ne-au adus unde ne aflăm. De la ce s-a plecat e limpede, către ce se merge în privinţa artelor scenice e încă blurat. Ţinta (ţintele?) sunt vag definite, aşa încât implementarea intenţionată a noului mai are de aşteptat, din păcate. Sensul existenţei instituţiilor este folosul artei, al artiştilor şi nevoilor lor de exprimare, în evoluţie, conectate la aşteptările publicurilor. Proiectarea viitorului de aici ar trebui să înceapă.”
 Oltiţa CÎNTEC
„35 years since the historical landmark 1989, which overturned the whole of Europe and Romania along, become an opportune occasion to analyze what happened during this interval. One not very relevant in scope from a historical perspective, but significant in duration in personal timeline. Since 1989 we all (but each in their own way) imagined that Romania would be on the path to something different, to the better. Looking back and detached, no coherent plan seems to have crystallized in this regard, and the path of the temporal sequence we are engaged in traversing is rather a zigzag that has brought us to where we now are. What it started from is quite clear – communism. What is going on in the performing arts is blurred. The target(s?) is/are undefined, so the intended implementation of the new still has to wait, unfortunately. The raison d’être of the institutions is the benefit of art, of artists and their evolving needs of expression connected to the expectations of audiences. Designing the future should start here.”
Oltiţa CÎNTEC
Prezentul volum încheie seria de zece lucrări colective bilingve iniţiată şi coordonată de teatrologul Oltiţa Cîntec, un proiect unic în spaţiul teatral autohton: Tânărul artist de teatru. Istorii româneşti recente/ The Young Theatre Artist. Recent Romanian Histories (2015); Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative/ Romanian Theatre Directing, from Authorship to Collaborative Practices (2016); Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice/ Romanian Theatre Today. New Horizons (2017); Teatrul şi publicul său tânăr. Realităţi româneşti/ Theatre for Young Audience. Romanian Realities (2018); Teatrul.ro – 30. Noi nume/ Theatre.ro – 30. New Entries (2019); Un virus pe scena lumii. Teatru şi pandemie 2.0 (2020); Fereastră către digital. Teatrul şi noile tehnologii/ Open New Tab. Theatre and New Technology (2021); Sub vremuri. Teatru şi conflict/ Sign of the Times. Theatre and Conflict (2022); Teritorii de recuperat. Teatrul prin lentile de gen/ Territories to Recover. Theater through the Gender Lens (2023).

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Din. Spre. 35 de ani de tranziţie în teatrul.ro / There. After. 35 Years in Theatre.ro Transition”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top