„Bulgări de timp”… teatral

„Bulgări de timp”… teatral

48.00 lei

Tamara CONSTANTINESCU este actriţă la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi. Cu studii de Actorie şi Jurnalism, este doctor în Teatru al Facultăţii de Teatru a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi, unde activează ca lector universitar doctor, la secţia de Teatrologie.
În calitate de critic de teatru publică articole în reviste de cultură precum: LiterNet, Vatra veche, Ateneu, Rinocerul, Axis Libri ş.a. Este redactor al revistei academice „Colocvii teatrale” a Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu”.
A publicat volumele: Valenţe ale persona-jului feminin în teatrul ionescian şi beckettian, Editura Artes, Iaşi (2015), şi Călătorii pe firul Thaliei, Editura Artes, Iaşi (2016).

  • An apariție: 2024
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 332
ISBN 978-973-37-2764-4 Categorii: ,

Autor: Constantinescu Tamara

Descriere

Din punct de vedere teatrologic, cronicile de spectacol ale Tamarei Constantinescu au în primul rând calitatea unei griji vizibile pentru exactitate și detaliu, de unde și valoarea lor informativă. Profesoara însă nu-și poate refuza și evaluarea critică exprimată prin însăși selecția pe care o face, ca și prin amploarea analizei. Din această perspectivă devin mai interesante și mai importante, pentru cercetătorii interesați de fenomenul teatral, acele spectacole mai puțin vizibile în ansamblul comentariilor teatrale, asupra cărora autoarea se apleacă, devenind folositoare nu doar pentru creatorii, actorii, regizorii implicați și poate mai puțin vizibili altfel, ci și pentru cei preocupați de o viziune la nivel global a fenomenului teatral românesc.
Doina PAPP

M-au impresionat tocmai dezinvoltura, simplitatea şi francheţea acestui „monolog”, mariajul dintre o anumită sfială şi firescul mărturisirilor personale, opuse tonului judecătoresc al „diagnosticelor”, dar şi altitudinea intelectuală a motivelor abordate. Adeseori lectura mi-a dat sentimentul că sunt martorul unui delicat şi elegant zbor de fluture prin „grădina paradisiacă” inundată de o lumină sacră, din visurile lui Ionesco, sau peste „umbrela” ce adăposteşte trăirile şi amintirea „zilelor frumoase”, din capodopera lui Beckett. Un zbor de fluture ce îmbrăţişează cu voluptate esenţa întrebărilor unei mari dramaturgii şi ale unor ilustre personalităţi nu numai preocupate, ci poate şi chinuite de „repetabilitatea şi circularitatea” dilemelor aflate în faţa omului de ieri, de azi şi de mâine.
Ion PARHON
Actriță de anvergură, publicistă subtilă și profundă, cadru didactic pasionat și implicat la Universitatea de Artă „George Enescu” din Iași, Tamara Constantinescu ne oferă un amplu studiu de referință dedicat corifeilor teatrului absurdului (unul dintre curentele definitorii ale mișcării teatrale din secolul XX) intitulat Valențe ale personajului feminin în teatrul ionescian și beckettian. Foarte bine structurată și bogată în informații indispensabile înțelegerii fenomenului pe care-l reprezintă teatrul absurdului, lucrarea urmărește apariția, dezvoltarea și modificarea elementelor de absurd în teatrul european, de la mimusul antic până în prezent, pentru a ne prezenta apoi punctele de vedere ale celor mai autorizați comentatori ai curentului.
Zeno FODOR
Autoarea dezvoltă modelul într-unul triadic – rezultat din întrepătrunderea neliniștii poetului, rigoarea istoricului / cercetătorului și creativitatea actorului – posibil ghid într-o imaginară bibliotecă. […] Călătorim și suntem ghidați de firul Thaliei, ca şi cum autoarea ar vrea să ne ajute să nu ne rătăcim în lumea ideilor teatrale, printre poveștile eroilor și antieroilor, să ne ofere indicii pentru a nu încurca axele valorice, să ne avertizeze ce riscante sunt raportările abrupte. Așa că ne invită să pornim demersul inițiatic către… lumea cealaltă.
Anca Doina CIOBOTARU

Recenzii

  1. Junimea

    Carmen MIHALACHE, Tamara Constantinescu și bulgării ei de timp teatral, în revista „Ateneu”, nr. 662/ octombrie 2024, p. 13, despre volumul Tamara CONSTANTINESCU, „Bulgări de timp”… teatral, Junimea, colecția „Exit”, 2024.
    https://revista-ateneu.ro/wp-content/uploads/2024/10/at2024_10net.pdf

Adaugă o recenzie

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top