Deasupra lucrurilor, neantul / Por encima de las cosas, la nada

Deasupra lucrurilor, neantul / Por encima de las cosas, la nada

36.00 lei

Nichita DANILOV s-a născut la 7 aprilie 1952, la Climăuţi, judeţul Suceava.
Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Economice din Iaşi. A fost tradus şi publicat în diverse reviste din SUA, Anglia, Cehia, Slovacia, Franţa, Spania, Letonia, Ungaria, Italia, Rusia, Ucraina, Serbia, Estonia etc.
Volume publicate (selectiv): Fântâni carteziene, poeme, Junimea, 1980 (Premiul Uniunii Scriitorilor din România); Poezii, Junimea, 1987 (Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Iaşi); Deasupra lucrurilor, neantul, poeme, Cartea Româ-nească, 1990 (Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Iaşi; Premiul revistei Cronica, Premiul revistei Poesis); Mirele orb, poeme, 1995 (Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Iaşi, Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova); Nouă variaţiuni pentru orgă, poeme, Polirom, 1999 (Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova); Tălpi, roman, Polirom, 2004 (Premiul pentru proză al Asociaţiei Scriitorilor din Iaşi; Maşa şi Extra-terestrul, Polirom, 2005); Ambasadorul invizibil, Polirom, 2010, (Premiul ARIEL pentru cartea de proză a anului, Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Iaşi); Celălalt Nichita, eseu, Tracus Arte, Bucureşti, 2013; Omul din eprubetă, roman, Polirom, 2021, (Premiul pentru proză al Revistei Ateneu); Peisaj cu îngeri la fereastră, Junimea, 2022.
Este cetăţean de onoare al Municipiului Iaşi. În anul 2004 a fost decorat de Preşedinţia României cu Ordinul Cavaler al Artelor Clasa A. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru al PEN Club European.

Nichita DANILOV nació el 7 de abril de 1952, en Climăuţi, en el distrito de Suceava.
Cursó los estudios de la Facultad de Ciencias Económicas de Iaşi. Su obra se tradujo y fue publicada en numerosas revistas de los Estados Unidos, Inglaterra, República Checa, Eslovaquia, Francia, España, Letonia, Hungría, Italia, Rusia, Ucrania, Serbia, Estonia etc.
Selección de poemarios publicados: Fântâni carteziene, poemas, Junimea, 1980 (Premio de la Unión de Escritores de Rumanía); Poezii, Junimea, 1987 (Premio de la Asociación de Escritores de Iaşi); Deasupra lucrurilor, neantul, poemas, Cartea Românească, 1990 (Premio de la Asociación de Escritores de Iaşi; Premio de la revista Cronica, Premio de la revista Poesis); Mirele orb, poemas, 1995 (Premio de la Asociación de Escritores de Iaşi, Premio de la Unión de Escritores de la República de Moldavia); Nouă variaţiuni pentru orgă, poemas, Polirom, 1999 (Premio de la Unión de Escritores de la República de Moldavia); Tălpi, novela, Polirom, 2004 (Premio de prosa de la Asociación de escritores de Iaºi); Maşa şi Extraterestrul, Polirom, 2005; Ambasa-dorul invizibil, Polirom, 2010, (Premio ARIEL para el mejor libro de prosa del año, Premio de la Asociación de Escritores de Iaşi); Celălalt Nichita, ensayo, Tracus Arte, Bucureşti, 2013; Omul din eprubetă, novela, Polirom, 2021, (Premio de prosa de la Revista Ateneu); Peisaj cu îngeri la fereastră, Junimea, 2022.
Es ciudadano de honor del municipio de Iaşi. En 2004 el Presidente de Rumanía le nombró Caballero de la Orden de las Artes, Clase A. Es miembro de la Unión de Escritores de Rumanía y miembro del PEN Club Europeo.

  • An apariție: 2024
  • Format: 14,5 x 16 cm
  • Număr de pagini: 288
ISBN 978-973-37-2769-9 Categorii: ,

Autor: Danilov Nichita

Descriere

Nichita DANILOV nu e doar unul dintre poeţii de mare pondere ai „generaţiei ’80“ (alături de Mircea Cărtărescu, Ion Mureşan şi alţi doi-trei), ci şi singurul ei poet metafizic în toată puterea cuvântului. (…) Poemele lui nu sunt nici „moderne“, nici „postmoderne“: ele sunt simultan dincolo, nu dincoace de aceste concepte. (…) Autorul nu joacă, precum majoritatea colegilor săi, la bursa realului contingent sau a transcendenţei de hârtie (pentru el criza limbajului nu existã), ci la aceea a irealităţii şi a transfigurării. Senzaţia de autenticitate e obţinută prin convenţionalizarea discursului simbolic despre transcendenţă. Cum? Prin situarea eului poetic într-un punct de fugă al perspectivei, unde contrariile fuzionează şi de unde totul se vede per speculum in enigmate. Vocea lirică nu alunecă astfel nici în registrul solemn-liturgic post-gândirist ce exaltă, vetust şi emfatic, Divinitatea, nici în registrul plebeu al deriziunii care desacralizeazã grotesc, bufon şi eventual parodic totul, ci se menţine pe linia subţire dintre ele, ca un „martor neutru“, distanţat, privind „ca dintr-o cameră ascunsă, prin ochelari fumurii“. Un stil alb, cu dicţiune gravă, discret-încântatorie, colorat de mari metafore şi imagerii surrealiste, pigmentat cu umor negru şi mizând pe transcrierea cât mai fidelă a meditaţiei şi a viziunilor generează jocuri de umbre care devin ameţitoare atunci când ispita conceptualismului (cu demonstrativismul aferent) este evitată.
Paul CERNAT

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Deasupra lucrurilor, neantul / Por encima de las cosas, la nada”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top