Utopii pentru secolul 21

Utopii pentru secolul 21

50.00 lei

Alexandra ARES (născută Alexandra Grigorescu) este jurnalistă, romancieră, critic şi dramaturg, cu dublă cetăţenie, română şi americană. Născută în Bucureşti, a absolvit Teatrologia la UNATC, a emigrat în 1998 la New York, după căsătoria cu un cetăţean american, şi a adoptat numele sub care semnează astăzi. Are un doctorat în dramaturgie americană contemporană, la UNATC.

A activat în jurnalismul de televiziune, la TVR şi CBS News, precum şi în cadrul unor organizaţii internaţionale precum ONU şi PNUD, în roluri de comunicare publică. Piesele sale de teatru au fost montate şi jucate în România, SUA, Republica Moldova, Kazahstan. Este autoarea unei biografii dedicate lui Sam Shepard şi semnează numeroase cronici de teatru şi eseuri în reviste de prestigiu precum Rinocerul, Liternet, Vitraliu, Cultura şi Dilema Veche Online. În prezent, este vicepreşedinte al Fundaţiei Spirit Românesc, redactor-şef al revistei Rinocerul, membră a Uniunii Scriitorilor, UNITER şi Pen Club America.

Volume publicate (selectiv): Alexandra Ares: Teatru, Editura Academiei Române (2022); Sam Shepard, Rebelul rigorii mortale, Tracus Arte (2018); Viaţa mea pe net, roman, Polirom (2012); Visătoarele, roman, Polirom (2008); Exilată în trecut, povestiri, Cartea Românească (2005); Waking Beauty/Frumoasa adormită şi trezită, dramă, ediţie bilingvă, Ghepardul Press, 2005.

Între premiile obţinute de Alexandra Ares, amintim: Next Generation Indie Award, New York, 2012; Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti (2018); Premiul „I.L Caragiale” al Academiei Române (2024).

  • An apariție: 2025
  • Număr de pagini: 222
ISBN 978-973-37-2909-9 Categorii: ,

Autor: Ares Alexandra

Descriere

Utopii pentru secolul 21 prezintă trei texte noi ale Alexandrei Ares, drama filosofică Youthtopia, piesa recent laureată a Premiului „I.L. Caragiale” al Academiei Române, şi comediile Hotel Cosmos: Elon Musk merge pe Marte şi Banca Imaginaţiei.

* * *

Youthtopia ridică întrebări puternice despre îmbătrânire şi feminitate, rar abordate pe scenă… O lucrare cu o calitate eterică, cu adevărat remarcabilă. Piesa este solid construită, iar limbajul poetic din scenele repetitive e de o frumuseţe aparte. Relaţia dintre trup şi suflet, vârstă şi frumuseţe, este tratată cu subtilitate şi profunzime. Atinge ceva greu de exprimat – ceea ce reuşesc toate piesele mari.

Julia THOMAS

 

Alexandra Ares este o scriitoare din noul val al secolului XXI, cu trei identităţi – română, americană şi globală – precum şi dramaturg, critic de teatru şi romancier. Piesele ei sunt originale, moderne şi fiecare foarte diferită în stil. Dar conţin întrebările, fanteziile şi anxietăţile existenţiale ale primei generaţii de femei eliberate de comunism şi aruncate într-o lume dezlănţuită.

Andrei ŞERBAN

 

Alexandra Ares ne oferă în Hotel Cosmos o comedie postumanistă de o vervă necruţătoare. Piesa explorează mecanismele controlului global – media, banii, tehnologia – şi întreabă cine are dreptul să definească utopia şi colonizarea inevitabilă a spaţiului. Elon Musk-ul Alexandrei este Peer Gynt-ul secolului XXI: genial, fanfaron, ridicol, profund – toate deodată, pentru că nu mai e timp şi mai vorbeşte şi în versuri – semn că ar vrea, poate, să apară într-un musical cum nu s-a mai făcut până acum. Doar e deschizătorul de drumuri, nu?

Ştefan IORDĂNESCU

 

Banca Imaginaţiei m-a sedus, îmi aminteşte de prospeţimea şi forţa unor aventuri suprarealiste dar şi de farmecul filmelor noir, adică tot experienţe de avangardă, un amestec viu de poezie bizară şi ironie. Personajele misterioase se metamorfozează mereu, realitatea teatrală a textului este mereu vie, fluidă, melancolică, burlescă. Escapada imaginară a Alexandrei Ares poate fi privită ca o poveste urbană cu gangsteri sau ca un mister medieval postmodern, sau ca o ironică şi aparent naivă formă de meditaţie, fiecare dintre noi poate alege ce-i place, textul este cu siguranţă o provocare.

Dragoş GALGOŢIU

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care scrii o recenzie pentru „Utopii pentru secolul 21”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top