Pe 4 august curent, Eugen Cioclea (1948-2013) ar fi împlinit 70 de ani; noroc de Vitalie Răileanu care ni-l readuce, într-o ediție bibliografică cvasi-exhaustivă, Ineditul Eugen Cioclea, Junimea, 2018, pe „cel mai trist poet din Europa”, așa cum se lasă surprins „în studii, recenzii, cronici literare, eseuri, dar și mărturisiri despre ființa poetului” (Taina ființei poetului Eugen Cioclea).
Din cele patru mari compartimente ale cărții, voi cita din primul și cel mai amplu –Fulminantul poet Eugen Cioclea, împărțit în două capitole: 1. Dimensiunea unor cronici literare, recenzii și prezentări de carte (însumând 18 texte), și 2. Eseuri omnilaterale (având 15 texte) – doar două opinii, prima, a unui critic consacrat, Al. Cistelecan: „Poet al furorii, Eugen Cioclea iese decis din ritualitatea rostirii și din festivitatea imaginativă, inaugurând un limbaj abrupt, vitriolant și caustic”, și cea de-a doua, a unui critic în plină ascensiune, Mihai Iovănel: „Considerat unul dintre cei mai buni poeți iviți în Basarabia ultimelor decenii, Eugen Cioclea face parte din spița boemilor trăind amplificat și parcă damnați sub combustia propriei poezii. A publicat puțin, dar parcimonia găsește o compensație în intensitatea poemelor”, fără a uita să amintesc, ca fapt divers, și de datul în bară a lui Alex Ștefănescu („În realitate modul lui de a scrie damnează plăcerea noastră de a citi”).
Foarte consistent și compartimentul al doilea, Pretext pentru amintiri și un portret completat, în 20 de voci, din care niciuna nu trebuie trecută sub tăcere (și tocmai pentru a nu le ignora pe celelalte 19, nu voi cita nici una!); or, abia în compartimentul al treilea, Masa rotundă a unor dialoguri, se face auzit însuși poetul, în dialog cu Efim Tarlapan, Gheorghe Budeanu, Nicolae Popa, dar și cu Alexandru Bantoș (ultimul, în ordine cronologică, publicat în Limba română, nr. 3-4/ 2010) din care rețin aceste cuvinte: „Eu am fost cine sunt și acum. Neînțeles”, iar ceva mai la vale: „Zăpăcit, zăpăcit, dar optimist. Așa cum adolescentul din Cioclea a vrut să fie în poezie mai răsărit ca Ion Barbu (…) la care am fost ucenic. Știam pe dinafară mesajul Jocului secund și-am înțeles pe atunci că limbajul lui I. Barbu se află la granița dintre limbajul științific și limbajul poetic. Releva gândirea greacă, ce se exprima nu doar în mituri, ci și în teoreme”. După, vine Bibliografia selectivă, quasi completă, pentru a întregi imaginea unui poet în toată puterea cuvântului – și cu asta, posteritatea se arată ceva mai luminoasă, iar efigia lui Eugen Cioclea, turnată în bronz.
6 august ’18
Emilian Galaicu-Păun
Comenteaza
You must be logged in to post a comment.