„peste gâtul de lebădă al apusului/ cade ghilotina”
„peste gâtul de lebădă al apusului/ cade ghilotina”Junimea2025-07-04T20:41:06+03:00
Lucian SCURTU
Ion Cristofor, Peștele de sticlă, Cluj-Napoca, Editura Napoca Star, 2024
Și eu am fost fascinat odinioară de impunătorul pește din sticlă policoloră, bibelou-fanion ce trona maiestuos pe televizorul Diamant (precum în multe cămine din vremea aceea), sub un macrameu care insufla interiorului puțin confort, dar reverbera și o vagă individualitate acelui vertebrat dispus a ne fi tovarăș solidar și complice subversiv insipidului și derizoriului peisaj de atunci, marcat de masificare și anonimizare. (Are dreptate Horia Gârbea, în Românialiterară, nr. 13, când îl evaluează a fi „emblema unei epoci apuse, un kitsch care a devenit însă înduioșător precum carpeta cu Răpirea din serai”.
Nu știu dacă Ion Cristofor s-a bucurat de un asemenea anturaj în trecutul său juvenil, dar titlul noii sale cărți de poezie, Peștele de sticlă, Cluj-Napoca, Napoca Star, 2024, mă face să cred că da, a beneficiat, chiar dacă numai la modul imaginar, de prezența respectivei vietăți, care avea darul de a mai înviora palidul ambient supus ideologizantelor dispoziţii și norme. Parțial, o dovedește cel de-al treilea poem al volumului, în care, aproape diegetic, autorul relevă faptul că în sufrageria mătușii sale, „pe o dantelă făcută de mâna ei” și azi mai sălășluiește „un pește de sticlă roșie”, constant „privitor” la televizorul care dezamăgește prin știrile „cu politicieni ce ne promit/ marea cu sarea”. Tocmai din acest motiv, „luată de val”, stăpâna casei speră a se ivi ocazia când ornamentul va prinde viață și va evada din recluziunea anemică a vremurilor prezente, pretext pentru a sugera că, indiferent de temporarele regimuri politice, granițele dintre ele sunt suficient de transparente, încât să devină nefrecventabile, de nu insuportabile.
În asemenea împrejurări ostile, refugiul în poezie reprezintă pentru Cristofor o necesitate presantă, ghidată spre spațiul himerei, revelației și visului, trinom consubstanțial aceluia care nu ocultează realitatea (în care se simte adesea ca „peștele de sticlă” pe uscat), dar o subminează până la o neantiza, sau cel puțin a o eluda. Mai mult, când realitatea for(ț)ează limitele, asemenea unui cazan aflat sub presiune, autorul clujean o ficționalizează și transfigurează după modele lirice originale, ștanțate de un spirit lucid care, prin lentila lupei sale observă și developează cele mai insesizabile și distinctive dinamici complementare unei lumi inaccesibile altora.
În numele semenilor, mântuirea divină este ritualizată și invocată ca recunoaștere pioasă a vinovăției colective, a relevantelor păcate acumulate de-a lungul unui segment temporar bimilenar, cu deosebire cel al validării răstignirii christice de o faună (in)umană pervertită maleficului și apostaziei, căci „Noi alegem tâlharii ce stau la stânga și la/ dreapta ta, Doamne/ dintre noi, dintre noi sunt aleși tâlharii” sau „Noi suntem cei ce privim gură-cască/ scena răstignirii tale, Doamne”.
Oscilând interogativ între paradis și infern („și mă întreb dacă în paradis/ sau în infern/ mai cântă păsările”), obsesia thanatică devine inevitabilă pe fundalul premonițiilor îngrijorătoare sau a semnelor prevestitoare finișului intuit în proximitatea unor scenarii auditiv-vizuale de rău augur, deși, uneori, autorul pare a se afla într-o relație aparent amicală chiar cu exitusul matern: „Când eram tânăr i-am strigat morții/ care a luat-o pe mama/ ești o curvă/ dar moartea s-a mulțumit să surâdă/ și să-mi dăruiască un trandafir” (Un trandafir).
Entropia cotidiană
Habitatul într-un „oraș canibal” (amintind de un mai vechi volum, Poeme canibale), sufocat de străzi, cimitire, bănci, McDonald’s este greu suportabil, adiacent spaimelor întunecate, apusului „în cârje”, umbrelor dominatoare, vântului care „își face de cap/ cu rochia tinerelor femei”, amplificând entropia cotidiană pandantă angoasei și masificării generale, cartografiind anxietatea și perisabilitatea într-o litotă poematică suficient de sugestivă, de comprehensivă, cu riscul major al pierderii propriei identități, deja devenită una incertă. Deșertăciunea destramă nostalgic toamnele poetului, le disipă melancoliile sedimentate în efemere maledicții ce-și adâncesc amprentele pe stările solilocviale, cele care evită cu desăvârșire dialogul în detrimentul monologului, asemenea unui vademecum interior, cu suficiente inserții pictural-meditative ori aluzii evlavioase: „În cădere/ o frunză roșie/ vrea să-ți ia/ locul inimii./ Un bun început de/ noapte senină./ Licuricii pâlpâie/ în ritmul primelor stele/ palpită în făpturi și în lucruri/ aceeași semnătură divină” (Noiembrie).
Piciorul de lemn al bunicului întors de la război provoacă scanarea peisajului cazon (generalul, cazarma, recruții, trompeta care sună stingerea, trenurile cu soldați, mustăcioara de führer), unul denotativ stărilor de alertă arhivate compensator în subconștient, scoase la lumină în momentele de luciditate și evaluare plastică, dar numai când subiectul e „potopit de melancolie” sau „potopit de neliniști”. Deși structural e un compozit urbanitate & ruralitate, avatarurile naturii, dinamica ei fremătătoare și neliniștitoare e percepută ca o afină și colocvială parteneră de dialog, și numai în „ritmurile sacre ale naturii”, cu alunii din deal, tufele veștejite, teii autumnali, șarpele pitit sub iarba uscată, greierii neobosiți, într-o armonioasă comunicare stimulativă ce oferă introvertitului refugiul și liniștea necesare. Aparenta simplitate a unor poeme potențează și algoritmizează fiorul contemplativ, ilustrat parabolic și insinuant sacerdotal, ca dincolo de permafrostul nedumeririlor și al misterelor să se ivească concluzii reflexive și apropo-uri gnomice cu adieri hortative și contaminări amoroase: „Tăiate capetele profeților/ cărțile sfinte zvârlite la câini/ mărgăritarele aruncate în troaca porcilor./ Și toate astea/ doar pentru ca porțile nopții/ să se deschidă cu umbrele și stelele ei./ Pentru ca zâmbetul tău/ ca un boboc de trandafir/ să mă întâmpine-n prag” (Porțile nopții).
Afinitățile livrești corespund unor nume canonice ale literaturii universale (Edgar Lee Master, Bukovski, Baudelaire, Kavafis, Goethe), veritabile „uzine de umbre” menite a impulsiona apetitul scriptural al celor dispuși a clama adevărul marcat cu „o mie de guri/ o mie de chei/ o mie de uși”, într-o lume conflictuală, cu urmări extinctive, dominată și manevrată de „zeii umezelii”. Deși nu se dorește proroc în singurătatea lui, autorul apelează la semnele și îndemnurile personajelor divine, precum Dumnezeu, Isus Cristos, îngeri, magi, Mesia, în speranța (i)luminării căilor izbăvitoare conexe epifaniei și revelației, conștient că natura lor panteist & fondatoare se impune translată și metamorfozată din arealul inefabil al poeziei în cel sacru al rugăciunii: „Doar rugăciunea/ spusă sub arborele/ ce delirează/ despre un Dumnezeu/ ce-i numără frunzele/ în cădere” (Doar rugăciunea).
Invocarea unei misterioase și irezistibile nimfe irizează și înnobilează ambientul cu o prezență incitatoare de obsesii și viziuni erotice, mai mult senzuale decât corporale, înăbușite pătimaș sub cenușa mocnită a adorației, dar înflăcărate de jarul nestins al mistuitoarelor dorințe pasionale, precum în poemul sugestiv intitulat Orbit de dragoste (nu întâmplător plasat pe coperta IV), în care până și marea, la concurență auctorială, se lasă vrăjită de farmecul sfidătoarei sirene generatoare de inedite cataclisme afective cuceritorului aflat în transă sentimentală și cecitate emoțională: „Marea ce vine/ în urma tălpilor tale, iubito,/ și le sărută/ sau își învață/ copiii,/ micile valuri,/ să umble/ cum umblu și eu în urma ta/ orbit de dragoste”.
Ion Cristofor confirmă, cu fiecare carte apărută, statutul onorant de laureat al norilor.
Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.
Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.
Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.
Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.
Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.
Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.