Voiam să fiu pictor…

25.00 lei

Însemnările lui Adam Bălțatu (1899-1979) aduc publicului, odata cu prospețimea amintirilor unui artist neoimpresionist prolific, informații privind viața artistică din Iași și București din prima jumătate a secolului XX.
Editând acest jurnal pregătit înainte de 1989, Doina Lemny se întoarce la preocupările pe care le-a avut la Muzeul de artă din Iași. De atunci, se consacră studiului artei moderne în cadrul Muzeului național de artă modernă, Centrul Georges Pompidou din Paris, unde lucrează și unde a publicat câteva din studiile recente despre marii artiști ai secolului XX: Constantin Brâncuși, Antoine Pevsner, Henri Gaudier-Brzeska, Henri Matisse, Marcel Duchamp.

  • An apariţie:: 2014
  • Număr de pagini:: 122
SKU: 978-973-37-1741-6 Categorii: ,

Autor: Adam Bălţatu

Descriere

Însemnările lui Adam Bălțatu (1899-1979) aduc publicului, odata cu prospețimea amintirilor unui artist neoimpresionist prolific, informații privind viața artistică din Iași și București din prima jumătate a secolului XX. Editând acest jurnal pregătit înainte de 1989, Doina Lemny se întoarce la preocupările pe care le-a avut la Muzeul de artă din Iași. De atunci, se consacră studiului artei moderne în cadrul Muzeului național de artă modernă, Centrul Georges Pompidou din Paris, unde lucrează și unde a publicat câteva din studiile recente despre marii artiști ai secolului XX: Constantin Brâncuși, Antoine Pevsner, Henri Gaudier-Brzeska, Henri Matisse, Marcel Duchamp.

Additional Information

Weight 0.5 kg

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Voiam să fiu pictor…”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top