Voci din Câmpiile Elizee

Voci din Câmpiile Elizee

84.00 lei

Leo BUTNARU s-a născut la 5 ianuarie 1949 în comuna Negureni, judeţul Orhei. Poet, prozator, istoric literar, eseist şi traducător român.
Licenţiat în jurnalism şi filologie al Universităţii de Stat din Chişinău (1967-1972).
A debutat cu placheta de versuri Aripă în lumină (1976).
În ianuarie 1977 devine membru al Uniunii Scriitorilor din URSS; în septembrie acelaşi an, este eliberat din redacţia ziarului „Tinerimea Moldovei” pentru delict de opinie ideologică.
În perioada 1990-1993 a fost vice-preşedinte al Uniunii Scriitorilor din Moldova.
Din 1993 este membru al Uniunii Scriitorilor din Romania.
1998-2005, 2013-2023 – preşedinte al Filiatei Chişinau a Uniunii Scriitorilor din Romania.
Din 2005, membru în Consiliul, iar în perioada 2009–2013 şi în Comitetul Director al USR.
Cărţi de autor i-au apărut în Franţa, Germania, Italia, Rusia, Polonia, Azerbaidjan, Bulgaria, Serbia, Tatarstan, Ucraina.
Leo Butnaru este preocupat de avangardismul european, în special cel român, rus, francez, spaniol şi ucrainean.
Mai multe premii ale Uniunii Scriitorilor din Moldova;
Premiile Uniunii Scriitorilor din România (1998; 2015);
Premiul Comitetului Director şi al Consiliului USR (2008);
Premiul Naţional al Republicii Moldova (2002);
Marele Premiu şi Cununa de Lauri la Turnirul de Poezie de la Neptun-Mangalia, organizat de Uniunea Scriitorilor din România (iulie 2016).
Distincţii de stat ale Republicii Moldova şi României.

  • An apariție: 2023
  • Format: 17 x 24 cm
  • Număr de pagini: 568
ISBN 978-973-37-2674-6 Categorii: ,

Autor: Butnaru Leo

Descriere

Primul interviu l-am publicat pe când eram student la jurnalism (iunie 1970). De atunci, am avut şansa de a dialoga cu numeroase personalităţi ale literaturii române, şi nu numai, cele mai multe convorbiri cu ele intrând în volumele Răspuns şi răspundere (1989), Spunerea de sine (1994), Prezenţa celuilalt (1997), Micşorarea distanţei (2004), Răspund, deci exist (2008).
Şi iată noua ediţie a volumului-ecou Voci din Câmpiile Elizee care, înainte de toate, e un omagiu adus minunaţilor mei colegi, cei mai mulţi dintre ei şi prieteni, plecaţi pe tărâmul neuitatelor umbre. Un volum cu vocile (… scrise) ale unor scriitori importanţi care, pe parcursul unui sfert de secol, au răspuns noianului de întrebări, pe care le-am tot izvodit, pornind de la creaţia, de la destinul lor. Probabil, aceste pagini intră în contextul general al istoriei literaturii române, fiind mărturii-document, ce conţin momente relevante din starea scrisului artistic contemporan de pe ambele maluri ale Prutului, atestând integritatea spirituală românească.
E o cale de durată şi durabilă, marcată de borne de la A la Z: de la Alexandru Ioan la Zeletin C. D. E o călătorie în spaţiile memorabile pe un cuprins cronologic Viaţă – Memorie cuprinsă între anii de naştere 1914 (Bogdan Istru) şi 1954 (Radu G. ţeposu).
Ce şansă generoasă să discuţi cu atâtea personalităţi! Ce noi universităţi treci tu prin ideaţia şi graţia rostirii lor! Prin urmare, Vocile… sunt înregistrate în prezenta carte-ecou a polifoniilor emotive, dar şi a diversităţilor ideatice, a atitudinilor prin care s-a făcut şi se face remarcată literatura română, ca originalitate, cromatică şi modernitate distinctă, în contextul scrisului beletristic universal.
Leo BUTNARU

 

Leo Butnaru… Este imposibil să nu-l fi cunoscut, dacă îţi îngădui „zăbava cetitului” de ziare, reviste, cărţi şi, mai nou, publicaţii online, bloguri. Dacă în politică ducem lipsă de modele locale, Leo Butnaru poate fi considerat un model, ba chiar un fenomen în domeniul său, al scrisului literar.
Leo Butnaru se evidenţiază printre confraţii de litere prin non-conformism, prin faptul că are caracter, că nu se apleacă sub „vremi”. În perioada ocupaţiei, el nu a încercat, ca mulţi alţii, să deschidă uşa redacţiilor şi editurilor cu versificaţii dedicate partidului, lui Lenin, Marx etcetera. În cartea sa de debut, Aripă în lumină (1976) nu găseşti niciun vers care să poată fi considerat tribut ideologic. Cu excepţia celor salvaţi de „perestroika”, a fost unicul dintre poeţii importanţi din RSSM care nu a scris despre Lenin (menţionasem cândva în Convorbiri literare doi poeţi non-conformişti, dar nu demult am descoperit că cel de-al doilea s-a „înecat la mal”, l-a elogiat pe „Ilici” când nu mai era obligatoriu să o facă; se vede că unii scriitori erau admiratori sinceri ai „genialului conducător”).
Scriitor firesc, complex, conştient de valoarea şi destinul său, Leo Butnaru munceşte disciplinat, sistematic, laborios, fără să-i pese prea mult de popularitatea, care, se ştie, nu se află întotdeauna în raport de proporţionalitate cu talentul. Nici Academia care, de altfel, nu-i acordă atenţia cuvenită, după cum observă Arcadie Suceveanu, nu-l „abate cu ispita-i de la trebi”. Leo Butnaru scrie din vocaţie şi sentimentul datoriei, asemeni ciocârliei care cântă deasupra câmpului, indiferent dacă trilurile ei se aud sau nu în cabina tractoristului care lucrează pământul (parafrază a uneia din poeziile sale de debut). Le va auzi neapărat, când va opri motorul.

Nicolae NEGRU

Recenzii

  1. Editura Junimea

    LÁSZIÓ FOGARASI, Cărți primite la redacție, în revista „Apostrof”, nr. 9 (400)/ 2023, p. 18, despre volumul Leo BUTNARU, Voci din Câmpiile Elizee, colecția „Dialog”, editura Junimea, 2023
    https://www.revista-apostrof.ro/arhiva/an2023/n9/a4/

Adaugă o recenzie

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top