Constantin MARAFET s-a născut la data de 16 mai 1961, în com. Buda, jud. Buzău. Absolvent al Facultăţii de Istorie din Bucureşti.
Din 1990 este editor, fondator şi director al Editurii Rafet din Râmnicu Sărat.
Volume publicate (selectiv): Lacrimă desculţă (versuri, 1990); Nu sunt un învins (versuri, 1991); Constantinele (versuri, 2001); Trupul a devenit stepă (versuri, 2003); Tăcere galbenă/Jaune Silence (versuri, ediţie bilingvă, traduction du roumain par Paula Romanescu, Editura Fundaţia ,,Scrisul Românesc”, Craiova); Rădăcină înstelată (versuri, Chişinău, 2009); Полумрак розы, Изд-тво, (Misto, Ucraina, versuri, 2014); Înălţimea frigului (versuri, 2017); Ţara zidului amar (roman, 2019); Ochiul Chirei (roman, 2021, Editura Hoffman); Rauschen/ Zgomot, tradus de Christian W. Schenk, Editura Dionysos – Boppard am Rhein (Germania), 2022; La sud est de prezent (versuri, Neuma, 2022).
Premii şi distincţii: Premiul Naţional „V. Voiculescu”, 2018; Premiul Naţional „Alexandru Macedonski”, 2021; Marele Premiu la ediţia a VI-a a Concursului Naţional de Proză Scurtă „Nicolae Velea”etc.
Fondator şi organizator al Festivalului Internaţional de creaţie literară „Titel Constantinescu” din 2008 până în prezent.
Co-fondatorul şi organizatorul Concursului Naţional de poezie pentru elevi „Radu Cârneci”, din 2019 până în prezent.
Cetăţean de onoare al comunei Buda şi al oraşului Edineţ, Republica Moldova.
Membru al Uniunii Scriitorilor din România al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din Româna. Preşedinte/fondator al filialei „Victor Frunză” din Râmnicu Sărat, a Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România.
Un oraş fără ferestre
36.00 lei
- An apariție: 2023
- Format: A5
Descriere
Atmosferizarea reprezintă, esenţialmente, o erotizare a discursului, puternică, intensă, cu o tentă romantică şi expresionistă. Invocarea iubitei e făcută, în ciuda tandreţii, candorii sugerate, cu o anumită senzorialitate împinsă în extrem, cu sensiblerie afişată. Ea ţine de ceva nelămurit, inefabil, de „un nu ştiu ce” şi „un nu ştiu cum”, de foc lăuntric cu ţâşnire necontrolată, de gheizer în erupţie vaporoasă.
Totuşi, multe din poemele sale sunt inspirate, înfăţişând o ars amandi, conturată cu graţie şi o complexitate rară a stărilor adunate într-un acord unic sentimental într-un mixtum compozitum afectiv: Constantin Marafet reuşeşte să se angajeze într-un spaţiu stăpânit de aer ce constituie un univers al întâlnirii pământului cu cerul, al suflului, despre care chinezii spun că este un principiu al fiinţării, al purităţii, un univers pătruns de mirajul unui punct suprem, care este Polul Nord.
Acad. Mihai CIMPOI
Constantin Marafet propune în acest nou volum al său, Un oraş fără ferestre, ca şi în celelalte volume publicate, o poezie a provocărilor insolite, a experimentelor de limbaj, dar şi de situaţie, prin poezia sa intertextualistă, poezie prin care s-a impus în faţa criticii literare şi a cititorilor de poezie adevărată, fără a face, totuşi, parte integrantă din valul de poeţi ai acestui curent, fiind, de fapt, un însingurat, aşa cum şi susţine în poemul „Senectutea oceanului”: „sunt aşa de bătrân, încât vântul mi-a uitat numele”. Acesta este un vers definitoriu pentru bacovianismul pe care îl cultivă cu destul de multă abilitate, ca pe o floare regală, la butonieră, lăsând să se înţeleagă faptul că ar fi singurul din grădina fericirii, apelând doar la iubita regăsită, invocând: „ţine-mă de mână strâns,/ să se împreuneze destinele pe aceeaşi cale a vieţii,/ până dincolo de geamandura lacrimilor polare”.
Este un anume mod de a condensa distanţele, prin puritatea lacrimei, de a le comprima în puritate, să poată vedea verdele care îşi aprinde opaiţul în uitare, luminând calea spre eternul poetic pe care ni-l propune.
Poezia lui Constantin Marafet are de parcurs un drum al ludicului imediat, al trăirilor pe muchie de cuţit, un drum al lucidităţii, pentru a-i da acesteia o dimensiune specială, dar şi pentru a avea posibilitatea să iasă cu uşurinţă din jocul propus, calea spre adevărul poetic, cale pe care o caută mereu, prin aceste poeme ale sale, presărată cu multe versuri memorabile, care, ele însele, pot fi considerate drept poeme în sine, având un profund caracter de sinteză, acolo unde „sfinţii fără de arginţi cerşesc la marginea ţării”.
Emilian MARCU
Trebuie să fii autentificat pentru a publica o recenzie.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.