Toate prezenturile ei

Toate prezenturile ei

36.00 lei

Dan Petru CRISTEA

Născut în Moineşti, în 1951.

După o carieră de profesor la Facultatea de Informatică a Universităţii Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, unde a predat cursuri de inteligenţă artificială şi tehnologii ale limbajului natural, el conduce în prezent un colectiv de cercetare la Institutul de Informatică Teoretică al Academiei Române, filiala Iaşi.

Membru corespondent al Academiei Române şi membru titular al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România.

A colaborat la reviste precum Hyperion, Conta, Echidistanţe.

Premiul de debut al Editurii Cartea Românească pentru romanul Scaune de pluş – 2009.

  • An apariţie:: 2023
  • Format:: 14,5 x 20,5 cm
  • Număr de pagini:: 240
ISBN 978-973-37-2627-2 Categorii: ,

Autor: Cristea Dan Petru

Descriere

Romanul topeşte cu o particulară măiestrie o iubire frumoasă, intensă şi tulburătoare, cu povestea înfiorată a căutărilor, cu seducţia aventurii şi căldura prieteniilor, cu interferenţa palpitândă de viaţă a trecutului. Forţa trăirii, fascinanta înviere a unui alt timp, convieţuirea  timpurilor este încifrată în titlul textului, tot aşa cum descifrarea acestuia implică un prezent multiplu şi ambiguu, configurat definitiv, sugerând atemporalitatea, capabilă să proiecteze evanescent şi un viitor prea bine cunoscut. Această mise en abyme adaugă convingătoarei construcţii epice semnate de Dan Petru Cristea un surprinzător, magic mister.

Rodica MARIAN

 

Toate prezenturile ei este, în esenţă, un intens roman de dragoste, combinat cu un roman istoric. Care e legătura între un informatician şi o umanistă care-şi trăiesc pasional iubirea şi spătarul Nicolae Milescu, aventurosul cărturar din secolul al XVII-lea? Cele două poveşti se ames-tecă abil, creând nu doar un suspans al faptelor, ci şi unul al semnificaţiilor subtile. Sunt, de fapt, două confesiuni, situate la secole distanţă, care seamănă foarte mult, pentru că au aceeaşi morală: asumarea dragostei ca destin. Dan Petru Cristea demonstrează, prin această nouă carte, că este un prozator versat, un povestitor seducător, capabil să-şi ţină cititorul cu sufletul la gură de la prima la ultima pagină.

Bogdan CREŢU

Recenzii

  1. Editura Junimea

    Dan Petru Cristea, Moara cuvintelor: Doar pleoapele nu poate să i le ridice, în revista „Destine literare”, vol. 17, nr. 65/ octombrie, noiembrie, decembrie 2023, pp. 123-126, fragment din volumul Dan Petru Cristea, Toate prezenturile ei, Junimea, colecția „Ficțiune și infanterie”, 2023.
    https://destine-literare.com/wp-content/uploads/2023/11/Destine-Literare-2023-vol.17-No4-65.pdf

  2. Editura Junimea

    Cristina POPESCU, Un prezent multiplu, în revista „Ateneu”, nr. 650/ octombrie 2023, p. 4, despre volumul Dan Petru CRISTEA, Toate prezenturile ei, Junimea, colecția „Ficțiune și infanterie”, 2023.
    http://ateneu.info/wp-content/uploads/at2023_10_net.pdf

Adaugă o recenzie

Dezactiveaza titlul coloanei Mega Menu

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top