Tentaţia golului

Tentaţia golului

25.00 lei

CONSTANTIN NOVĂCESCU

Născut la 7 aprilie 1949, la Ciclova Montană, judeţul Caraş-Severin.
Cursurile primare şi gimnaziale la Steierdorf-Anina (1956-1960) şi Oraviţa (1961-1963), Liceul Teoretic Oraviţa (1964-1967), Facultatea de Electrotehnică, Secţia Calculatoare electronice, Institutul Politehnic Timişoara (1967-1972).
Debut publicistic cu versuri în Tribuna (1969); editorial cu volumul de versuri Ca o pleoapă de înger (2013).
Colaborator la revistele: Arca, Banat, Convorbiri literare, Orizont, Poesis, Poezia, Reflex, România literară, Tribuna.
Volume publicate (selectiv):
Ca o pleoapă de înger, Anthropos, Timișoara, 2013;
Stromate, Timişoara, Hestia, 2013;
Pneuma sau despre rugul aprins, Timişoara, Anthropos, 2014;
Somnium Constantini, Timişoara, Hestia, 2015;
O liniște stranie / Strange silence, Antologie/ Anthology (în colaborare cu Jim Kacian), Timişoara, Waldpress, 2016;
Floarea nisipurilor / La fleur des sables, Poeme/ Poèmes, Timişoara, Waldpress, 2016;
Numele (Motete), Iași, Junimea, 2017;
Atât, Waldpress, 2019;
Stromate, Timișoara, Waldpress,2020;
Elementele, Timișoara, Waldpress, 2021.

  • An apariție: 2023
  • Format: 11.5 x 20
  • Număr de pagini: 106
ISBN 978-973-37-2606-7 Categorii: ,

Autor: Novăcescu Constantin

Descriere

Constantin Novăcescu fixează în chiar miezul ei ceea ce aș numi tema medievală, o dimensiune importantă a ceea ce va fi fiind (post) modernismul liricii de azi; burgul, piațeta sa, clovnul cu cântecul său trist, premonitoriu, teurgul „vindecător de ființă”: („se-aude iarăși cântecul clovnului/ printre zidurile de cretă ale/ burgului pustiit/ se-nalță prin clopotnița/ părăsită de îngeri/
se frânge-ntre umbre/ în piațeta pentru jocuri de-o seară/”).
Autorul se întoarce, cu poezia sa, într-o vreme de dincolo de vreme și într-un dialog cu îngerii care vor fi vegheat geneza: „spun/ clopotul/ înghețat deasupra unei/ liniști stranii/ curgând/ din ochiul îngerului/ uitate sunt scările/ de întoarcere/ uitate/ scânteile de foc/ picurătoare/ uitată marginea timpului/… Poemele se scriu într-o atmosferă de început de lume, într-o mare tăcere, în golul vegheat de un înger tăcut, într-o liniște stranie, cu cineva, asemeni lui Jacques de Mollay: „iată-l/ în prag/ invocă trecerea/ cu glas grav/ și gesture ample/ stăpânește vederea/ nimicului în eter/”…

Ioan HOLBAN

Constantin Novăcescu va fi rămas ultimul fidel al unor practice poetice posibil de asociat puseului spiritualist ce a marcat, în anii
`70 -`80, scrisele câtorva autori de referință ai momentului. Afin, până la un anumit punct, al lui Daniel Turcea, cel din Epifania,
el însuși poposind, cu folos, asupra unor texte rarisime, Constantin Novăcescu și-a construit un sistem de referințe ce dau coerență propriei utopii: lumina care coboară, proteguitor din intermundii, focul, pneuma, oglinda, îngerul, cuvântul, numărul, de asociat unor vectori ascensionali: zborul, visul…

Lucian ALEXIU

 

Dacă plecăm pe poteca meditativă pe care înaintează și pe care ne invită poetul Constantin Novăcescu, intrăm desigur într-o lume fabuloasă, apropiată filosofării, care nu este însă străină de cea a vieții cotidiene. Ca visul față de starea de trezie. E, desigur, o lume paralelă, din adâncuri. Dar nu una oareșcare, ci una subtil speculativă, care ne leagă de o tradiție de aur. S-ar putea să fie un drum aparte și lung… Cum spunea și Heraclit: „Căutătorii de aur caută mult și găsesc puțin”. Desigur… dar ceea ce găsesc… e aur.

Mircea LĂZĂRESCU

În memoria profundă a Poetului, în Athanorul lui, această matrice a făcut posibilă Poezia, a coborât Cerul, orizont epifanic al Plenitudinii și Promisiunii. Stihurile lui, mirări în fața Armoniei și Splendorii, au țintă privirea și inima spre Centru, întrețin focul „care arde dar nu se mistuie” – pecetea rugului aprins, a devoțiunii, a apropierii de focul revelației, prototip al incantației și rugăciunii. Versurile, în aparență minimaliste, nu sunt doar intuiția puternică, transcendentală, a unui Dincolo, ci mai ales a unui Principiu creator, ce vorbește prin geometrie și simbol limba genezei.

Silviu ORAVITZAN

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Tentaţia golului”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top