Recitindu-l pe Gorki. Un teatru la marginea crizei

Recitindu-l pe Gorki. Un teatru la marginea crizei

33.00 lei

De ce ar scrie cineva, în România secolului XXI, o carte despre teatrul lui Gorki?

E o întrebare care mi s-a adresat și pe care, lucrând la acest volum, mi-am adresat-o eu însumi. Tacit, decizia aceas­ta o luasem cu ani în urmă, când, pus în situația de a furniza bibliografii studenților de la Teatru, am constatat că Gorki este pentru noi un dramaturg fals-cunoscut, redus la maximum trei texte (Azilul de noapte, Copiii soarelui și Vassa Jeleznova) și comentat mai degrabă prin intermediul unor spectacole decât prin intermediul operei propriu-zise.

În mod ciudat, întreținem cu acest dramaturg un mare grad de familiaritate, însă în realitate știm foarte puține despre teatrul său. Iată de ce am convingerea că apariția unui studiu dedicat unei astfel de teme nu este un demers lipsit de pragmatism.

Călin CIOBOTARI

  • An apariție: 2021
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 284
ISBN 978-973-37-2447-6 Categorie:

Autor: Ciobotari Călin

Descriere

De ce ar scrie cineva, în România secolului XXI, o carte despre teatrul lui Gorki?

E o întrebare care mi s-a adresat și pe care, lucrând la acest volum, mi-am adresat-o eu însumi. Tacit, decizia aceas­ta o luasem cu ani în urmă, când, pus în situația de a furniza bibliografii studenților de la Teatru, am constatat că Gorki este pentru noi un dramaturg fals-cunoscut, redus la maximum trei texte (Azilul de noapte, Copiii soarelui și Vassa Jeleznova) și comentat mai degrabă prin intermediul unor spectacole decât prin intermediul operei propriu-zise.

În mod ciudat, întreținem cu acest dramaturg un mare grad de familiaritate, însă în realitate știm foarte puține despre teatrul său. Iată de ce am convingerea că apariția unui studiu dedicat unei astfel de teme nu este un demers lipsit de pragmatism.

Călin CIOBOTARI

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Recitindu-l pe Gorki. Un teatru la marginea crizei”

Dezactiveaza titlul coloanei Mega Menu

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top