Poetul nopții și mitul Luceafărului

Poetul nopții și mitul Luceafărului

40.00 lei

Cassian Maria SPIRIDON s-a născut în Iaşi, Romania.
A fondat noua serie a revistei Timpul, a înfiinţat şi conduce Editura Timpul, a fondat Poezia, revistă de cultură poetică. Din 1995 este director al revistei Convorbiri literare, Iaşi.
Membru al PEN-Clubului european, preşedinte al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Iaşi.
A debutat (în presa literară) în revistele Amfiteatru şi România literară.
A publicat peste 70 de volume de poezie, critică, publicistică şi eseu.
A primit Premiul Academiei iRomâne pentru poezie, două premii ale Uniunii Scriitorilor din România pentru eseu şi alte numeroase premii şi distincţii. A fost distins cu meritul Cultural în grad de Comandor. Este Cetăţean de onoare al Municipiului Iaşi.
Prezent ca invitat la festivaluri naţionale şi internaţionale de poezie: Festivalul internaţional de Poezie de la Medellin, Columbia; Bienala internaţională de Poezie de la Liège, Belgia; Luna culturii româneşti de la Marsilia, Franţa; Întâlnirea Poeţilor Lumii Latine, Mexic; Festivalul Internaţional de Poezie de la Havana, Cuba; Festivalul de poezie Li Bai – Du Fu, Tianshui, China (unde a primit Premiul Internaţional pentru Poezie); Festivalul internaţional de poezie de la Sète ş.a.
Poezia lui a fost tradusă şi publicată în peste douăzeci de limbi, în diverse antologii, precum şi în volume apărute în Germania, Franţa, China şi Turcia.

  • An apariție: 2023
  • Format: 13 x 21 cm
  • Număr de pagini: 274
ISBN 978-973-37-2681-4 Categorii: ,

Autor: Spiridon Cassian Maria

Descriere

Cele două balade-mit îl vor sensibiliza pe Eminescu, balade la care putem adăuga şi tema Zburătorului, care l-a preocupat pe poet – foarte răspîndită în folclor, dar şi în poezia cultă, cea mai cunoscută este poema cu acelaşi titlu, capodopera lui Heliade-Rădulescu – temă care n-a reuşit să fie coagulată într-un mit de aceeaşi înălţime cu Mioriţa şi Meşterul Manole.
Poemul eminescian este o „prelungire ideatic-superioară” a celor două balade. Specificul etnic este redat, în completitudinea sa, de Mioriţa, la rîndu-i prezent, în continuare, ca temelie a universalităţii în Manole, pentru ca, în final, ne atenţionează Laurenţiu Ulici, să fie cu totul înglobat în universal prin Luceafărul. Astfel, în viziunea criticului, cele trei capodopere ale poeziei naţionale închid cercul construcţiei noastre psihice care urcă de la etnic, de aici la universal cu tot cu etnic, pentru a accede prin Luceafărul pe o treaptă mai înaltă a spiritualităţii.
[…]
Noaptea, o permanenţă a liricii romantice, să ne amintim, între alţii, de Novalis şi ale sale Imnuri către Noapte, este o prezenţă constantă în universul eminescian. Constantin Ciopraga, în eseul său, „Nocturnul” în opera lui Eminescu, notează: „Eminescu-nocturnul are în vedere o lume legendară, apropiată de mituri, şi mai puţin lumea reală, ale cărei vibraţii deşteaptă revoltă ori durere. Limbajul nocturnului merge spre nuanţe dulci sau stinse, destinate să catifeleze, de aceea tonul e scăzut, şoptit, recăzînd în linişte. Limbajul violent, logosul înalt, invectivele sînt rezervate zilei şi aspectelor diurne reprobabile”.
[…]
Mitul Zburătorului, graţie Luceafărului are acces la universal – acces pe care nu l-au putut asigura nici creaţia folclorică autohtonă, nici alte creaţii culte, inclusiv Sburătorul heliadesc.
Cassian Maria SPIRIDON
Alte volume (selectiv):
Eminescu, azi, Junimea, Iaşi, 2005;
Mihai Eminescu, Opere politice, Timpul, Iaşi, 2008;
Eminescu, ziarist politic, Junimea, Iaşi, 2017;
Eminescu, ziarist politic, ediţia a doua, adăugită, Hoffman, Bucureşti, 2022;
Eminescu, Basarabia, Bucovina şi Dobrogea, Hoffman, Bucureşti, 2023;
Eminescu, Opinii economice,  Hoffman, Bucureşti, 2023.

Recenzii

  1. Junimea

    Cassian Maria SPIRIDON, O nouă carte despre Eminescu, în revista „Ateneu”, nr. 658/ iunie 2024, p. 19, despre volumul Cassian Maria SPIRIDON, Poetul nopții și mitul Luceafărului, Junimea, colecția „Eminesciana”, nr. 107, 2024.
    https://revista-ateneu.ro/wp-content/uploads/2024/06/at2024_06_net.pdf

  2. Editura Junimea

    Cronicar, noutăți editoriale, în revista „România literară”, nr. 45/ 03 noiembrie 2023, p. 17, despre volumul Cassian Maria SPIRIDON, Poetul nopții și mitul Luceafărului, Junimea, colecția „Eminesciana”, 2023.
    https://romanialiterara.com/11/noutati-editoriale/

Adaugă o recenzie

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top