O grădină a poeziei – notificări critice

O grădină a poeziei – notificări critice

40.00 lei

Ioan Radu VĂCĂRESCU – poet, prozator, eseist, traducător. Născut la 18 decembrie 1958 în Sibiu. Licenţiat al Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (1984). Doctor în Filologie, Universitatea din Piteşti, 2008, cu lucrarea Geografia imaginară a Câmpiei Dunării în proza lui Ştefan Bănulescu. Profesor la Sibiu şi redactor la revista Euphorion. Preşedinte al Filialei Sibiu a Uniunii Scriitorilor din România, din 2003 până în prezent. A publicat volumele de versuri Exil în oraşul imperial (Euphorion, 1992), Melancolii retorice (Euphorion, 1994), Ritualul melancoliei (Paralela 45, 2002), Gnoze (Axa, 2004), Muzeul figurilor de umbră (Vinea, 2008), Dreptul la melancolie şi alte poeme alese (Axa, 2009), Anul din luna săptămânii de ieri (TipoMoldova, 2012); singur alone seul allein – poeme poems poesies gedichte (Sibiu, 2013), Pescar de cuvinte (Junimea, 2019), O sută şi una de poezii (Editura Academiei Române, 2021), Cealaltă cafea. Odă: notificare despre împăcarea sufletului cu trupul (Cartea Românească, 2024). A publicat volumele de proză Un sat numit România (Axa, 2003), urmat de alte trei ediţii la Viitorul Românesc (2005), George Coşbuc (2010) şi TipoMoldova (2012), La capra spânzurată (InkStory, 2024). A publicat cartea de eseuri critice O grădină a poeziei (Zodia Fecioarei, 2021). A alcătuit şi publicat numeroase antologii de versuri, proză şi critică. Traduceri din poezia sa, pentru reviste sau antologii, în arabă, franceză, engleză, germană, poloneză, slovacă, turcă. Numeroase traduceri în română din poezia anglo-saxonă. Lecturi la festivaluri şi gale ale poeziei şi premii pentru poezie, în ţară şi străinătate. În 2023 a primit Marele Premiu „Cununa de lauri de la Alanya”, la ediţia a XII-a a Turnirului de Poezie organizat de Uniunea Scriitorilor din România. Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler (2004).

  • An apariție: 2024
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 274
ISBN 978-973-37-2812-2 Categorii: ,

Autor: Văcărescu Ioan Radu

Descriere

Nu cred că Văcărescu şi-a propus mari originalităţi interpretative, ci mai degrabă corectitudine. Importante, oricum de luat în seamă, sunt inserţiile de mărturii directe, fiind Văcărescu unul din martorii universali ai vieţii literare sibiene. Cele pe care el le povesteşte despre Mircea Ivănescu sau despre Iustin Panţa, dar şi despre alţii, sunt piese biografice relevante. Ca şi cele despre viaţa culturală sibiană în general. Cum e, de pildă, observaţia că „literaţii” şi „tinerii de prin anii ’60, habar n-aveau că sunt concetăţeni cu un mare poet român” – Radu Stanca. Relevante sunt şi restituirile de merite în privinţa existenţei şi funcţionării Cercului Literar în cazul lui Henri Jacquier sau al Ioanei Postelnicu.

Ca admirator al Sibiului, nu pot fi decât încântat de militantismul acestei cărţi.

Al. CISTELECAN

 

Un oraş-grădină, de piatră şi sevă, care poartă în sine o idee: aceea a emoţiei artistice, care poate deveni obsesie. Un oraş real, de flori de piatră şi cristale vegetale (dar în fond un oraş mic-burghez şi provincial), peste care cerchiştii, în anii războiului, sub aripa magică a lui Blaga, prin talent, solidaritate şi cultură înaltă, şi-au potenţat tinereţea sibiană, transformând-o în legendă. Cu termenul lui Michel Foucault, o heterotopie, o juxtapunere de real şi imaginar, un spaţiu valorizat cultural, un oraş pe care nu-l mai putem percepe azi decât prin acest filtru, în primul rând poetic, cu cât mai activ, cu atâta mai important în ordinea valorilor general umane. Şi încă o dată literatura îşi arată valoarea pentru comunitatea noastră.

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „O grădină a poeziei – notificări critice”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top