Nostos și creație

Nostos și creație

40.00 lei

Critic literar și eseist, n. 23 august 1963, Târgu Cărbunești, Gorj. Doctor în filologie (1997), universitar la Timișoara (din 1990), ATER (Attaché Temporaire d’Enseignement et de Recherche) la Universitatea «Jean Monnet» din Saint-Étienne – Académie de Lyon (1997-2001), Cercetător științific principal II la Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” – Memorialul Ipotești (2007-2009).

Cărți: Eminescu. Paradisul infernal și transcosmologia (Junimea, 2000, 2018); Strategiile fractale (Junimea, 2003, 2019); Vintilă Horia – Translittérature et Réalité (Homme Indivis, 2008)/ Vintilă Horia: Transliteratură și Realitate (Curtea Veche, 2011); Teze și cărți (Istros, 2017); Printre teze și cărți. Instanțe ale cercetării doctorale umaniste de azi (Junimea, 2023); Transgresiuni și relianțe (Editura Academiei Române, 2024).

În colaborare (cu Valentin Coșereanu): Odiseea manuscriselor Eminescu, I-III (Junimea, 2016); (cu Georgeta Orian): Vintilă Horia, un gânditor pentru mileniul trei (Eikon, 2017).

Peste 100 de studii și articole de specialitate în periodice, acte de conferințe academice/colocvii și volume colective din România, Franța, Moldova, Brazilia și Spania.

Membru al CIRET (Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires – Paris).

Membru al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Iași.

Premii și distincții: Diploma de excelență pentru deschiderea de orizonturi noi în poetica blagiană, Festivalul internațional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca (2005); Premiul Național de Istorie și Critică literară „Petru Creția”, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” (2006); Premiul „Lucian Blaga” al Academiei Române (2019); Premiul pentru critică literară al Festivalului Internațional de Poezie „Grigore Vieru”, Chișinău (2021); Premiul pentru critică al revistei „Convorbiri literare”, Iași (2022); Premiul pentru critică al Festivalului „Nichita Stănescu”, Ploiești (2023); Medalia „Nicolae Milescu Spătarul”, Academia de Științe a Moldovei (2024); Premiul pentru Cartea de critică al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Iași (2024).

  • An apariție: 2025
  • Format: 14,5 x 20,5 cm
  • Număr de pagini: 164
Categorii: ,

Autor: Crăciunescu Pompiliu

Descriere

Miniaturile hermeneutice din acest volum comunică prin plasma semantică a două concepte cu venerabilă tradiție în cultura europeană, ambele pulsând în fiecare text, cu diferite intensități. Este vorba despre nostos și oikos. În climatul genuin, acela al Odiseei homerice, nostos-ul conotează, precum se știe, întoarcerea la ordinea căminului, la oikos. Mediind între patrie (glia străbună) și expatriere (exil), termenul nostos nu înseamnă exclusiv revenire acasă, ci și, deopotrivă, plecare, sosire pe un alt tărâm. Și întoarcere, și pribegie, așadar. Coprezența acestor sensuri contrare face din nostos un enantiosem („un significant contradictoire”, cu expresia lui Barthes). Seamă ținând însă de nuanțele pe care fiecare dintre cele două falduri de sens le-au dobândit odată cu timpul, nu avem de a face cu o contradicție ireductibilă, ci cu una străbătută de energiile recesivității, i.e. cu o relație binară în care unul dintre elementele constitutive îl „domină pe celălalt, care totuși păstrează o semnificație superioară” (Mircea Florian).

Bunăoară, exilul preia prerogativele nostos-ului, conotând împlinirea destinului prin creație ca realizare axiologică a imposibilei întoarceri, ipostază vizată de nivelul liminar al cărții – Pribegia sau opera-nostos (Vintilă Horia, L. M. Arcade) –, după cum nostos-ul nu este străin nici de sensul revelației de sine, ipostază ilustrată la cel de-al treilea nivel analitic, Profiluri (re)găsite (Caragiale, Macedonski, Vianu, Doinaș, „dialogul” Creția-Pessoa). Un caz particular al ecuației nostosoikos îl constituie „exilul” basarabean: văduvit de propriul grai, oikos-ul este resimțit aici ca pribegie (Grigore Vieru, Ion Hadârcă), iar cărturarul Mihai Cimpoi pune în exergă patosul oikofiliei ce marchează „exilul estic”, aspect iscodit în miezul volumului.

Corolarul celor trei decupaje din faldurile semantice ale ecuației nostosoikos ni-l oferă Brâncuși: atât în existența, cât și în creația sa, Ithaka și Lumea sunt totuna.

 

De multe ori, Pompiliu Crăciunescu se înalță, cu termenii hermeneuticii sale, atât de sus deasupra și numai aparent în afara textului, de unde captează sensurile esențiale, încât te obligă să citești operele ca să pricepi și să accepți interpretarea. Se practică, deci, un gen de critică antrenantă ce lărgește orizontul cititorului.

Elvira SOROHAN

 

Ne putem întreba dacă în fața unor texte cum sunt cele ale lui Vintilă Horia, puternic marcate intelectual, lectura obișnuită a criticului, supusă încă „purismului” estetic și impresiei imediate, empatice sau nu, rămâne adecvată, așadar atingând întreaga desfășurare a resurselor textuale și paratextuale. În prelungirea respectivei întrebări, un răspuns în genul celui oferit de Pompiliu Crăciunescu (v. Vintilă Horia: transliteratură și realitate, 2011) se cuvine privit cu deosebită atenție. Aparținând, generic, de ceea ce, cu o deschidere mai amplă, se numește transdisciplinaritate (pe linia inițiată, în ordinea „terțului inclus”, de Stéphane Lupasco și dezvoltată de Basarab Nicolescu), comentariul menționat vizează depășirea abordării literaturii, mai exact a literarității, din unghiul restrictiv al unui „în sine și pentru sine”. Nu negarea acesteia e în cauză, fiindcă e previzibilă tocmai „re-căderea” în literatură, dar prin trecerea dincolo de formele și superficiile ei, de ceea ce este imediat simțit și denotat comod, pentru a atinge – în cazul unor texte-excepție – pluralitatea semnelor și sensurilor dez-limitate, respectiv convocate din varii zone ale gândirii, ale unei intelectualități desfășurate fără rezerve între știință și spiritualitate. E o tehnică sau, mai degrabă, o metodă, la rândul ei diversificabilă în funcție de ceea ce oferă „subteranele” textului.

Mircea BRAGA

 

 

 

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Nostos și creație”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top