Mihai EMINESCU. Omul și dialectica istoriei

Mihai EMINESCU. Omul și dialectica istoriei

40.00 lei

Iosif CHEIE-PANTEA (născut la 9 aprilie 1939, în comuna Denta, jud. Timiș) – critic și istoric literar, profesor emerit al Universității de Vest din Timișoara, specializat în literatură română și comparată.

Deține două titluri de doctor în literatură comparată: unul obținut la Scuola Normale Superiore din Pisa (1972), iar cel de-al doilea la Universitatea din Timișoara (1975) cu tezele doctorale Leopardi ed Eminescu/ Eminescu și Leopardi – afinități elective.

A publicat peste 100 de studii și articole științifice. Este autorul volumelor Eminescu şi Leopardi. Afinităţi elective (1980), Palingeneza valorilor (1982), Literatură şi existenţă (1998), Repere eminesciene (1999), De la Eminescu la Nichita Stănescu (2002), Cioran și spiritul romantic (2019), Lucian Blaga. Filosof și poet orfic (2023).

Pentru activitatea sa de cercetare a primit numeroase distincții, printre care Medalia comemorativă „150 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu” (2000), Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Cavaler (2002) și Premiul Opera Omnia al Uniunii Scriitorilor din România (2022).

  • An apariție: 2025
  • Număr de pagini: 222
  • Format: 13 x 21 cm
ISBN 978-973-37-2914-3 Categorii: ,

Autor: Cheie-Pantea Iosif

Descriere

Exercițiul critic asupra operei eminesciene s-a făcut multă vreme, și se mai face încă, urmând îndeobște analiza detaliilor, adesea a temelor și motivelor, nu de puține ori sursologice etc., dar foarte puțini sunt aceia care caută cu adevărat a înțelege, a depista (dacă nu cumva cuvântul e nepotrivit aici) anatomic sistemul gândirii filosofice eminesciene, „sâmburele dialectic al gândirii poetului”, cum se exprimă Iosif Cheie-Pantea. Cine v-a izbuti, în cele din urmă, să reconstituie în plan teoretic ideatica pe care poetul a întrupat-o metaforic în opera sa, ne va oferi structurat sistemul gândirii filosofice al poetului, ne va oferi, fără îndoială, o grilă de înțelegere dacă nu numaidecât nouă, în orice caz mult mai complexă, mai profundă, aducându-ne în fapt, în fața acelui nou Eminescu pe care și-l doresc atât de mult generațiile tinere, care văd în această operă detaliul, ce pare la o primă vedere banal, necuprinzând întregul, adică sistemul de gândire, care dă măreția și dimensionalitatea unicității substratului filosofic al meditației poetului.

Iosif Cheie-Pantea este dintre aceia care, în vremea din urmă, tatonează această perspectivă, cu real folos, apropiindu-se oarecum concentric de obiectivul său, construindu-și edificiul critic pe tronsoane de cercetare ce vor putea, la un moment dat, să se structureze firesc într-un edificiu omogen și unitar.

Constantin CUBLEȘAN

 

Eminescu gândea istoria ca o succesiune de momente (civilizații), care reprezintă treptele afirmării spiritului universal în efortul dobândirii conștiinței de sine.

O gândea ca pe un proces dialectic în care fiecare etapă nu este o repetare a celei anterioare, ci obiectivarea spiritului unui alt popor, ce-l continuă pe cel precedent, în măsura în care amândouă, prin principiile universale pe care se întemeiază, participă la biruința și împlinirea spiritului universal. În această dialectică se afirmă, conform lui Eminescu, puterea creatoare a omului. Puterea de creație a Omului o constatăm în dialectica istoriei prin faptul că moartea fiecărui popor a însemnat biruința principiului în numele căruia acesta și-a asumat condiția existenței sale. Depășirea limitei, adică triumful acelui principiu, creează premizele unui nou asalt, al altui popor, pentru depășirea unei limite superioare celei precedente și tot așa în continuare, fără ca vreodată lanțul acestor asalturi să poată fi întrerupt, căci el reprezintă de fapt Istoria însăși sau, cum ar spune Hegel, progresul spiritului în conștiința libertății.

Autorul

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care scrii o recenzie pentru „Mihai EMINESCU. Omul și dialectica istoriei”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top