Martiriu parțial

Martiriu parțial

78.00 lei

Gabriel GAFIŢA s-a născut în 1952.

A urmat studii liceale şi universitare în Bucureşti, absolvind Facultatea de Limbi Germanice în 1975. Între 1977-1990, redactor la editura minorităţilor Kriterion din Bucureşti. În 1990-1991, expert pentru problemele minorităţilor naţionale la Guvernul României. Între 1991-2020 a lucrat în Ministerul Afacerilor Externe, ocupând diferite funcţii până la cea de secretar de stat. A fost consilier cultural la Ambasada României în Marea Britanie, apoi ambasador în Canada, Malaysia, Portugalia şi Peru.

Unele volume ale sale au fost traduse în Bulgaria, Ungaria, Polonia, Germania, Peru.

Volume publicate: Moartea măştilor, povestiri (1971) – debut editorial, Lumină pentru cei singuri, roman (1975), Iarna e o altă ţară, roman (1980), Martiriu parţial, roman (1991), Schiţă de portret pentru cap de familie, roman (1995), Du-te departe de mine, roman (2014), Zahăr şi Miere, povestiri (2015), Alternativă la fuga în Egipt, povestiri (2018), Privind în aceeaşi direcţie împreună, roman (2022), Diplomat în Oropingo, roman (2023).

Traduceri din Joseph Conrad, Karen Blixen, Klaus Rifbjerg, Klaus Konjetzky, Bernt Engelmann, Malcolm Bradbury, Yves Berger ş.a.

  • An apariție: 2024
  • Format: 14,5 x 22,5 cm
  • Număr de pagini: 460
ISBN 978-973-37-2758-3 Categorii: ,

Autor: Gafița Gabriel

Descriere

Reeditarea unui roman la 33 de ani de la publicare (şi la 40 de când autorul scria la el) este un pariu artistic cu propria valoare de artă. Ce poate înţelege oare un tânăr cititor de azi dintr-o proză ce radiografiază epoca ideologică şi istorică în care au trăit părinţii şi bunicii lui? şi în ce măsură tipul acesta de roman de un realism infinitezimal, în care personajele sunt lăsate să se „desfăşoare”, autocaracterizându-se implicit, mai poate stârni un interes profund în anii tehnologiei, ai accelerării proceselor, ai timing-ului care influenţează şi lectura, şi scriitura? Ca orice romancier adevărat, Gabriel Gafiţa reuşeşte să transgreseze epoca totalitară pe care tocmai o pune în pagină. Personajele, situaţiile, trama epică, atmosfera şi tonalităţile socialismului real fac din romanul său un veritabil document istoric. Însă valoarea documentară este corelativă, aici, celei literare. Fără simţul observaţiei, ştiinţa compoziţională a dialogului, fineţea descriptivă, acuitatea analitică şi stilul deja format al tânărului prozator din anii ’80, adevărul despre o epocă mincinoasă — şi viaţa în ea — n-ar fi devenit literatură.

Daniel CRISTEA-ENACHE

 

O întrebare este totuşi de pus: cum de romanele lui Preda, ale lui Ţoiu, ale lui Ivasiuc, ale lui Breban, ale lui Buzura, ale lui D.R. Popescu, ale lui Bălăiţă şi ale altora, tot critice, în esenţă, au putut fi, în aceeaşi epocă, publicate, iar nu şi acesta al lui Gabriel Gafiţa?

Ar fi totuşi de observat că romanele prozatorilor amintiţi, aproape toate, înfăţişau critic realităţile din „deceniul obsedant”, ale comunismului aflat la început şi numai aluziv prezentul, prin trimiteri subînţelese. Era o strategie care le-a înlesnit publicarea într-o perioadă în care apăruseră delimitări de epoca Dej, în favoarea, desigur, a epocii Ceauşescu. Or, romanul lui Gabriel Gafiţa nu despărţea o epocă de alta şi trimitea în prezentul imediat (adică al anilor ’70-’80), care apărea drept continuarea cea mai firească a epocii dinainte.

I. DIMISIANU

 

 

Biografia lui Liviu Munteanu începe imediat după Al Doilea Război Mondial,  când devine din ţăran sărac muncitor în fabrică la Bucureşti, apoi ziarist şi finalmente activist de partid minor, în subordinea unui lider de frunte, basarabeanul Rodion Cociuba. Este o biografie standard a unui tânăr sub regimul comunist în plină consolidare în România.

Dincolo de oportunismul inerent, Liviu îşi păstrează totuşi un fond autentic, onest şi capabil de  gesturi pe cât de riscante, pe atât de puţin eficiente. Drama lui este că, deşi suferă cu stoicism pentru Aurelia, soţia pe care n-o iubeşte, dar pe care vrea s-o ajute să suporte mai uşor presiunea unui regim definitiv ostil faţă de ea, sacrificiul său reuşeşte doar în mică măsură să repare răul social căruia atâţia alţii i-au căzut pradă în acele vremuri. Prin poziţia sa intermediară indecisă, nici rea până la capăt, nici peste măsură de pozitivă, Liviu devine el însuşi o victimă a unei societăţi creată în mod teoretic pentru a promova oameni de felul lui.

Experienţa cotidiană a eroului principal în lumea ce-l înconjoară se realizează mai ales prin intermediul unui ecran despărţitor – un perete mai gros sau mai subţire – care-i permite observarea, dar nu implicarea în faptele ce se petrec dincolo de acest ecran. Astfel Liviu rămâne eternul martor, mereu prezent, dar niciodată capabil să influenţeze lucrurile aşa cum şi-ar dori. Care suferă, dar nu până la capăt, iar uneori chiar reuşeşte, dar niciodată spre satisfacţia celorlalţi.

Romanul este scris în secvenţe scurte, dense, structurate cronologic pentru Aurelia, dar invers cronologic pentru Liviu, pline de vervă, umor, cu scene şi personaje memorabile.

Recenzii

  1. Junimea

    Cronicar, Apariții editoriale, în revista „România literară”, nr. 31/ 26 iulie 2024, p. 28, despre volumul Gabriel GAFIȚA, Martiriu parțial, Junimea, colecția „Ficțiune și infanterie”, 2024;
    https://romanialiterara.com/arhiva/31-2024/;

Adaugă o recenzie

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top