Gustav Klimt și Künstler-Compagnie la Castelul Peleș. Între academism și Secession

Gustav Klimt și Künstler-Compagnie la Castelul Peleș. Între academism și Secession

99.00 lei

Varianta cartonată a volumului are preţul de 149 lei

 

 

Antonela CORBAN s-a născut la 3 noiembrie 1970, în Iași.

Licență în filosofie la Facultatea de Filosofie (1995) și Studii aprofundate „Paradigme ale filosofiei moderne europene”, Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași (2000); DEA Imaginaire, Université de Bourgogne, Dijon (2002); Doctor în filosofie la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea „Al. I. Cuza” (Magna Cum Laude) și la Université de Bourgogne, Dijon (Très Honorable) cu teza „Nietzsche et Klimt. La métaphysique en question” (2009).

Cercetător post-doctoral la Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași; Cercetător invitat la Université de Bourgogne, Centre Gaston Bachelard/ Georges Chevrier, Dijon, Franța (2012); la Chaire UNESCO Culture et tradition du vin, Dijon (2012); la Reseau Art Nouveau Network, Bruxelles (2012). Profesor asociat la Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea „Al. I. Cuza” (2010-2016).

Volume publicate: Filosofia tânărului Nietzsche şi alegoriile lui Klimt, Editura Fundaţiei Academice Axis, 2014; Gustav Klimt. Picturile pentru Universitatea vieneză (O viziune pesimistă asupra condiţiei umane), Editura Fundaţiei Academice Axis, 2014. Articole publicate în reviste din țară și străinătate(filosofie, artă, estetică, imaginar, artă creștină).

 

  • An apariție: 2024
  • Format: 20 x 20 cm
  • Număr de pagini: 210
ISBN 978-973-37-2675-3 Categorii: ,

Autor: Corban Antonela

Descriere

Regăsim în paginile acestei cărţi un Gustav Klimt tânăr, entuziast, foarte serios, stăruitor în lucru şi dornic de afirmare care, imediat ce şi-a încheiat perioada de studii, a primit o serie de comenzi semnificative alături de fratele Ernst şi de prietenul Franz Matsch. Cea a regelui Carol I, pentru Castelul Peleş, pare să fie cea mai amplă şi mai importantă din această primă etapă creatoare şi cei trei artişti vienezi au dus la bun sfârşit un ansamblu coerent din punct de vedere al programului urmărit, al tematicii şi al iconografiei. Fiind rezultatul unui proiect de cercetare, demersul Antonelei Corban este unul riguros şi detaliat, urmând o serie de paşi metodologici, pe alocuri chiar didactici, pentru a clarifica elementele de ordin teoretic asociate temei fiecărui capitol, apoi pentru a le indica aplicabilitatea la nivelul tuturor lucrărilor celor trei membri ai Künstler-Compagnie.

Paule MARTIGN

 

Lucrările de la Peleş, alături de altele realizate în aceeaşi perioadă, sunt ca un fragment mare dintr-un puzzle care nu a putut fi completat mult timp. A fost un fel de împletire de şansă şi neşansă pentru încercarea de întregire a imaginii creaţiei klimtiene: neşansa a fost antrenată de spaţiul geografic şi politic în care

s-au aflat aceste lucrări, întrucât au fost izolate, iar transmiterea şi receptarea adecvată a informaţiilor a fost îngreunată. Pe de altă parte, într-un anume fel, se poate vorbi de o şansă pentru pasionaţii de artă klimtiană, întrucât pot descoperi, după atâta timp, o nouă sursă de cercetare sau de bucurie artistică şi estetică.

Antonela CORBAN

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Gustav Klimt și Künstler-Compagnie la Castelul Peleș. Între academism și Secession”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top