Fragmentarium eminescologic

Fragmentarium eminescologic

36.00 lei

Theodor CODREANU (n. 1 aprilie 1945, Sârbi, Banca, jud. Vaslui) este critic şi istoric literar, prozator, eseist, filosof al culturii, doctor în filologie. Membru de Onoare al Academiei de Ştiinţe a Republicii Moldova, autor a peste cincizeci de cărţi (proză, studii monografice, filosofia culturii şi civilizaţiei).

Eminescologie: Eminescu – Dialectica stilului (1984), Modelul ontologic eminescian (1992), Dubla sacrificare a lui Eminescu (1999), Controverse eminesciene (2000), Mitul Eminescu (2004), Eminesciene (2012), Eminescu în captivitatea „nebuniei” (2013), Basarabia eminesciană (2013), Eminescu „incorect politic” (2014), Fragmente despre Eminescu (2017), Hyperionice (2019).

Alte studii monografice despre Ion Barbu, I.L. Caragiale, G. Bacovia, Victor Teleucă, Grigore Vieru, Dumitru Radu Popescu, Nicolae Breban, Mihai Cimpoi.

Filosofia culturii şi civilizaţiei: Trans-modernismul (2005), A doua schimbare la faţă (2008), Anamorfoze (2017), Fragmentarium filosofico-teologic (2021), Taborice (2021), Europa în care putem crede (2021).

  • An apariție: 2024
  • Format: 13 x 21 cm
  • Număr de pagini: 210
ISBN 978-973-37-2752-1 Categorii: ,

Autor: Codreanu Theodor

Descriere

Gânditorul preocupat de ştiinţă şi filozofie, care-şi fixa intuiţiile incredibil de moderne în caietele socotite de Dinu Noica asemănătoare cu acelea ale lui Leonardo da Vinci sau Paul Valéry, este aşezat de Th. Codreanu acolo unde ştiinţa modernă a ajuns: la relativitatea şi percepţia universului în simultaneitate spaţio-temporală. De la Kant la Einstein, căruia i-a premers, Eminescu a desfăşurat enorma sa sete de cunoaştere tot în dorinţa-i infinită de descoperire a adevărului. Dar cum vocaţia sa era aceea a poeziei, datele ştiinţific-filosofice au fost încorporate în operă. Scrisoarea I, Luceafărul, Sărmanul Dionis au dublat, cu o viziune cosmologică, viziunea sa ontologică, creând o artă poetică uimitoare, dătătoare de stupefacţii nu numai pentru cititorul neprevenit, ci şi pentru criticul mai puţin avizat.

Zoe DUMITRESCU-BUŞULENGA

 

în acord cu metodele moderne ale studiului literar: structuralism, semiotică, psihocritică etc., analiza critică se bazează pe o informaţie impunătoare prin diversitatea direcţiilor gândirii contemporane, identificate în viziunea poetică a lui Eminescu, metodologic deschisă în analogie cu opera lui Dante, prin nouă cercuri dialectice. „Trăind la răscruce de ere, ca şi Dante, Eminescu este creatorul unei lumi de o armonie unică, singura poate demnă în timpurile moderne de marele florentin”.

Eugen TODORAN

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Fragmentarium eminescologic”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top