Darul lui Chopin

Darul lui Chopin

36.00 lei

Silvian FLOAREA s-a născut în Bucureşti, pe 6 decembrie 1958. Este membru al USR, filiala Bucureşti, dramaturgie și are un doctorat în Teatru şi artele spectacolului.

Volume publicate: Universul şi noutatea poeziei lui Ion Caraion, Bucureşti, Ed. Cartea universitară, 2002 (studiu); Teatru, Bucureşti, Ed. Aldine, 2003 (teatru); Îngeri tîrzii, Bucureşti, Ed. Aldine, 2003 (poezii); Unchiul Sam în Mioriţia, Iaşi, Ed. Cronica, 2007 (teatru); Lecţia de teatru, pref. Bogdan Ulmu, Iaşi, Ed. Cronica, 2008 (teatru); De vorbă cu el însumi, pref. Bogdan Ulmu, postf. Mircea Ghiţulescu, Bucureşti, Ed. Semne, 2009, (nuvele); Dicţionar de termeni literari pentru clasele IX-XII, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2010; Tramvaiul spre Steaua Polară, pref. Bogdan Ulmu, Iaşi, Ed. Opera magna, 2011; Premiul, pref. Alex Ştefănescu, Bucureşti, Ed. All, 2014, (roman); George Banu. Portret într-o galerie de artă, pref. Ion Tomuş, postf. Anca Maria Rusu, Iaşi, Ed. Junimea, 2020 (studiu); Turnuri şi dame, pref. Alex Ştefănescu, Iaşi, Ed. Junimea, 2021 (roman, vol. I +II); Să păzeşti uşa metalică de la intrare, Bucureşti, Ed. Semne, 2021 (roman memorialistic); Lacrimile mele poartă numele tău. Scrisori netrimise, Bucureşti, Ed. Semne, 2022 (jurnal); Nu e de glumă (sau Priceperea de a privi din sens invers), pref. Alex Ştefănescu, Iaşi, Ed. Junimea, 2022 (nuvele).

  • An apariție: 2024
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 248
ISBN 978-973-37-2775-6 Categorii: ,

Autor: Floarea Silvian

Descriere

Dorindu-se, dincolo de profesorat, un „urmuzian”, Silvian Floarea se/ ne amuză cu aceste proze scurte, vădind inventivitate epică şi jocuri de limbaj, tangente absurdului, încropind vitezist-fantezist portrete-biografii, râvnind, paradoxal, exactitatea. Cândva onestul magistrat Demetrescu, ins interiorizat, ivit din senin, publicat de amici cu acele „pagini bizare”, îmbibate de stranietate, părea doar o apariţie (inexplicabilă, e drept), fără filiaţie şi fără consecinţe. Dar spiritul urmuzian a rodit şi recentul Centenar ne-a convins că urmuzologia e în floare (nu doar la Curtea de Argeş sau cu „trăsniţii” lui Al. Vakulovski), ci chiar, deseori, în viaţa reală, foind, în juru-ne, personaje urmuziene. La „talciocul” d-lui Floarea, un Adam, „om al timpului său”, cercetează cu aviditate Google; Jemoa plantează, pentru „împuiere”, o oaie, Eugleniu, vorbitor de pinguineză, poate fi o femeie de serviciu în travesti, Alfonso vrea să servească la Cina cea de Taină, dezamăgit că mesenii, cerând „intimitate maximă”, se mută în spaţiul interstelar. Şi putem înmulţi ciudăţeniile pensând alte exemple, inventivitatea autorului pare neistovită. În plus, protagoniştii, păstrându-şi identitatea, circulă nestingheriţi în spaţiul epic, dobândind alte virtuţi şi îndeletniciri. Jemoa e reţinut de poliţie pentru găinării din viitor; în altă parte, îşi depune lobul stâng la Banca de Creiere. Dacă Omu’ se întoarce de la propria-i înmormântare, Adam – ca unic vieţuitor pe o planetă nouă – are un deget „născător”. În fine, un primar spadasin, trecut prin fierăria lui Iocan, veghează – eternizat în funcţie – la „paza hotarelor” şi cheamă în ajutor pe Mefisto.

Poet, prozator şi dramaturg, cu o bogată recoltă scriptică, profesorul Silvian Floarea îşi oferă, prin acest buchet de digitaţii prozastice, un necesar respiro, credem, slalomând printre numeroasele proiecte care îi dau ghes.

Adrian Dinu RACHIERU

 

 

Jemoa plantase o oaie în mica grădiniţă din faţa adăpostului antiatomic în care locuia prin bunăvoinţa edililor din micul oraş portuar. Era o oaie bătrână de care nu se mai interesa nimeni de vreo 25 de ani, de pe vremea eclipsei. Nici coarne nu mai avea şi nici acea privire de vino-ncoa din tinereţe. Dinţii îi erau verzi şi se dublaseră din cauza tartrului invaziv, ochii se depărtaseră unul de celălalt şi nu-şi mai vorbeau, iar fălcile aveau migrene cât ţinea ziua de lungă. Aşa că bătrâna oaie intră în grija lui Jemoa care promisese să-i redea o altă viaţă.

Pe cale de consecinţă, Jemoa o plantase în pământ ca să răsară la primăvară ceva din ea. Citise, se informase pe surse şi aflase că pământul este ca o mamă. Este mama tuturor. Ca o mamă ce este, s-a gândit Jemoa, ea poate naşte dacă-i dai prilejul. Astfel că a îngropat oaia la un metru juma’ în pământ cu uşurinţă, deoarece bătrânica nu putea riposta. Avea şi ea o vârstă, tendoanele n-o mai ţineau, muşchii erau vai de capul lor, creierul nu mai procesa, aşa că s-a lăsat cărată în pământ fără să ştim ce gândea în sinea ei.

Cum nu avea serviciu, Jemoa se putea ocupa de grădiniţa sa slobodă zi de zi. Acum, toamna, el vopsea gardul în culori de camuflaj, schimba geografic aleea principală cu una secundară, cosmetiza coroanele celor patru pomi încăpători cu frizuri deocheate şi avea grijă să nu-i lipsească rezerva de apă potabilă cu miros de dolari americani pe care o depozita în vazele de flori din pervaz. Uda perimetrul unde plantase oaia zilnic, cu o stropitoare marca Siemens procurată din timpul Războiului Celor Două Roze, de la un batalion care se retrăgea şi vindea ce mai putea din dotarea şi aşa precară.

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Darul lui Chopin”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top