Confesiuni elective

Confesiuni elective

40.00 lei

Liviu SUHAR s-a născut la 17 februarie 1943, în Iacobeni, judeţul Suceava.

A absolvit Facultatea de Arte Plastice şi Decorative din cadrul Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca (1962-1968).

A urmat stagii de studii şi cercetare ştiinţifică în diferite universităţi europene din Spania, Franţa, Italia, Grecia, Austria, Germania, Belgia etc.

Profesor la Facultatea de Arte plastice, Decorative şi Design din cadrul Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi.

Începând cu anul 1968 expune constant, fără întrerupere, lucrări de pictură şi desen, în expoziţii personale, de grup, colective – judeţene, naţionale şi internaţionale.

Expoziţii personale la: Iaşi, Bârlad, Vaslui, Suceava, Galaţi, Baia Mare, Cluj, Oradea, Timişoara (1971-2001), Bucureşti (1974, 1978, 1982, 1993), Lausanne – Elveţia (1991), Madrid (1993), Budapesta (1996), Viena (1998), Wolfsburg – Germania (2000), Veneţia (2001) ş.a. Numeroase participări la expoziţii internaţionale de grup, începând din 1973: Barcelona, Berlin, Lisabona, Moscova, Poitiers, Perugia, Bari, Maceratta, Liege, Zagreb, Novi-Sad, Sarajevo, Sofia, Cagnes sur Mer, Dreux, Israel ş.a. Lucrările sale se află în majoritatea muzeelor naţionale; în colecţii de stat şi particulare din România.

Liviu Suhar este membru în CNEAA pentru Arte şi Arhitectură, în U.A.P.R (din 1970), Asociaţia Internaţională a Artiştilor Plastici.

Cetăţean de onoare al Municipiului Iaşi; Cetăţean de onoare al comunei Iacobeni, jud. Suceava.

ISBN 978-973-37-2652-4 Categorii: ,

Autor: Suhar Liviu

Descriere

Sunt drumuri prin afara ta şi sunt drumuri prin sine. La unele te obligă naşterea şi viaţa, pe celelalte le faci pe cont propriu Drumurile lui Liviu Suhar par a fi o lungă călătorie prin sine, începută, firesc, de la sine spre lume, în căutarea temeinică şi profundă a miezului fiinţei sale. De la Iacobeni la Cluj, de la Cluj la Iaşi, de la Iaşi la Barcelona sau la Madrid, drumurile lui Liviu Suhar sunt, de fapt, popasuri ale unor deliberate iniţieri în universuri artistice divergente ca formă, convergente însă sub raportul descoperirilor iluminatorii. Cartea aceasta este rodul stelar al unor astfel de descoperiri şi ea devine treptat o oglindă în care artistul se reflectă în integralitatea revelaţiilor sale. Liviu Suhar poartă în sine, în ceea ce scrie şi în opera sa această esenţială atitudine. Nu uită să o dubleze adesea cu o anume lecţie a onestităţii pe care, ca un bucovinean autentic, o ştie de mult şi a învăţat-o definitiv. O onestitate orgolioasă, de munte, care ascunde artistul în operă aşa cum pădurea ascunde în sine bradul de Crăciun. Începute cândva, la Iacobeni, poposind acum, puţin, în această carte, drumurile lui Liviu Suhar se împletesc armonios, ducând spre acel tainic şi unic loc unde viaţa continuă creaţia…

Ovidiu LAZĂR

 

Meditaţii asupra existenţei, a întrebărilor ce macină fiinţa umană, a timpului ce frământă sufletul sunt şi autoportretele realizate din 1960 până în prezent. Liviu Suhar s-a îndepărtat de o reprezentare, să-i spunem istoriografică, a propriei persoane sub lupa timpului, însă suita de autoportrete marchează interiorizarea emoţiei sub aparenţa convenţionalităţii, pentru a permite descifrarea unei puternice predispoziţii spre expresivitatea refugiului în sine. Din monumentalitatea ipostazelor în care alege să se surprindă, nu impresionează atât caracterul omniscient şi atotstăpânitor, ci siguranţa din care-şi trag seva poveştile.

Ludic ori maiestuos, rege sau călător, adesea pictor surprins în oglinda propriei creaţii, perfect integrat în timpul său social şi cultural, Liviu Suhar te priveşte din cadru nu ca un personaj, ci ca o prezenţă ce stăruie să se dezvăluie aşa cum e, printre lumini şi umbre, verticală.

Maria BILAŞEVSCHI

 

Istoria ne-a obişnuit de timpuriu – dictonul ut pictura poesis al lui Horaţiu o consfinţeşte – cu prezenţa unei vocaţii bivalente a artiştilor prin care pictorul, ca exemplu în cauză, îşi apropie cu acelaşi – dincolo de un violon d Ingres, per diletto, resursele expresive ale limbajului scris. Acest har înmulţit ce devine tot mai rar de nu chiar insolit în epoca noastră (a culoarelor semantice ultra-specializate) ar trebui să ne amintească de un moment sinergic originar, al spiritului uman în care, comunicare in verbis şi imaginea frumoasă erau aglutinate în matricea semnului scris ce împlinea dubla vocaţie de logos semantic – poetic şi text pictural.

Plecând de la această sorginte comună a scrierii şi picturii secole la rând, imaginea pictată era o specie de scriptură vizuală a unei limbi universale accesibile tuturor şi tocmai de aceea supusă comandamentelor retoricii, care îi condiţiona înţelesul şi preţuirea de principiul imitaţiei literale, a unui conţinut obiectual.

Iată de ce, deşi sortite mai apoi să-şi trăiască destinul ca limbaje distincte cu evoluţie şi expresie autonomă, comuniunea scrierii şi a picturii seduce adesea conştiinţa creatoare care o manifestă ca pe un exerciţiu creativ compensator, îndemnând pictorii să scrie şi uneori poeţii să picteze.

Cornel AILINCĂI

Additional Information

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Confesiuni elective”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top