Cartea amintirilor

Cartea amintirilor

36.00 lei

Un prozator este cu atât mai captivant cu cât ştie mai bine, cel mai bine, să inventeze realităţi dintr-un singur con­dei. Nu oricine poate face aşa ceva. Nu orice scriitor stă­pâ­neşte o astfel de magie. E mare lucru să poţi să devii atât de convin­gător cu plăsmuirile tale, încât acestea să prindă viaţă cu adevărat. Îţi trebuie mult talent.
Ei bine, într-o manieră aproape cinematografică, după cum şi suntem avertizaţi în preambulul acestei cărţi, autorul dă drumul la film. Rolele aparatului de proiecţie imaginar sunt încărcate cu fantezie, cu fraze captivante, cu vorbe nu ştiu de pe unde scoase, fotogramă cu fotogramă, şi Cătălin Rojişteanu, într-o convingătoare demonstraţie de talent, le proiectează pe un ecran miraculos al imaginaţiei lui şi, deopotrivă, al celor care asistă la fantasmele ce prind viaţă pe hârtie.
În fapt, naşterea unui personaj devine, în acest caz, pre­text de naraţiune. Este vorba despre Maximilian, al cincilea fiu al colonelului Saunders, pe atunci maior. Pruncul se naşte odată cu toate întâmplările care-l vor însoţi şi, desigur, odată cu timpul lui. Un timp imaginar care poate fi, într-un fel, şi timpul tău. Vizionare plăcută!
Liviu VIŞAN

  • An apariţie:: 2020
  • Format:: A5
  • Număr de pagini:: 168
ISBN 78-973-37-2343-1 Categorii: ,

Autor: Rojişteanu Cătălin

Descriere

Un prozator este cu atât mai captivant cu cât ştie mai bine, cel mai bine, să inventeze realităţi dintr-un singur con­dei. Nu oricine poate face aşa ceva. Nu orice scriitor stă­pâ­neşte o astfel de magie. E mare lucru să poţi să devii atât de convin­gător cu plăsmuirile tale, încât acestea să prindă viaţă cu adevărat. Îţi trebuie mult talent.
Ei bine, într-o manieră aproape cinematografică, după cum şi suntem avertizaţi în preambulul acestei cărţi, autorul dă drumul la film. Rolele aparatului de proiecţie imaginar sunt încărcate cu fantezie, cu fraze captivante, cu vorbe nu ştiu de pe unde scoase, fotogramă cu fotogramă, şi Cătălin Rojişteanu, într-o convingătoare demonstraţie de talent, le proiectează pe un ecran miraculos al imaginaţiei lui şi, deopotrivă, al celor care asistă la fantasmele ce prind viaţă pe hârtie.
În fapt, naşterea unui personaj devine, în acest caz, pre­text de naraţiune. Este vorba despre Maximilian, al cincilea fiu al colonelului Saunders, pe atunci maior. Pruncul se naşte odată cu toate întâmplările care-l vor însoţi şi, desigur, odată cu timpul lui. Un timp imaginar care poate fi, într-un fel, şi timpul tău. Vizionare plăcută!
Liviu VIŞAN

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Cartea amintirilor”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top