Arhitectura visului. Studii şi preludii acroamatice

Arhitectura visului. Studii şi preludii acroamatice

48.00 lei

Filosoful, romancierul şi eseistul Radu A. Cernătescu este licenţiat în Filosofia culturii la SNSPA Bucureşti (2010), master în filosofie la Universitatea de Vest Timişoara (2012), studii post-universitare în Hermetic Sciences – Vienna (2018) etc. S-a specializat în filosofia ocultă, filosofie care a pus încă din vremea Renaşterii omul în centrul unui univers magic şi a făcut din visele lui un imperativ metafizic.

De acelaşi autor (selectiv):

Literatura luciferică. O istorie ocultă a literaturii române, Bucureşti, Ed. Cartea Românească, 2010; ediţia a II-a: Polirom, Iaşi, 2013 (eBook).

Filosofia Sfântului Gerard de Cenad în context cultural şi biographic (volum colectiv). Ed. JATEPress, Szeged, 2013.

Tezaurul scufundat. Din viaţa şi opera Sf. Gerard de Cenad, Ed. Muzeul Literaturii Române, Bucureşti, 2014.

Antiparadisul lui M. Eminescu, ediţia Rafet, Râmnicu Sărat, 2016, şi Junimea, Iaşi, 2017 – Premiul „Mihai Eminescu” pentru cel mai bun volum de exegeză eminesciană pe anul 2016 – Societatea Scriitorilor Bucovineni (Suceava).

O, cultura. Eseuri hermeneutice, Editura Junimea, Iaşi, 2020 – premiul Uniunii Scriitorilor din România (filiala Timişoara).

Arcanosophia. Repere pentru o fenomenologie a misterului. Eseuri hermeneutice, Editura Junimea, Iaşi, 2016 – volum nominalizat la categoria Cea mai bună carte a anului 2016 (eseu) de Uniunea Scriitorilor din România.

Ultimul kabbalist (roman), Ed. Junimea, Iaşi, 2022.

Câinele gonfalonierului (roman), Ed. Junimea, Iaşi, 2023.

  • An apariție: 2024
  • Format: A5
  • Număr de pagini: 264
ISBN 978-973-37-2829-0 Categorii: ,

Autor: Cernătescu Radu A.

Descriere

Radu A. Cernătescu se prezintă în faţa cititorilor cu un volum edificat în teritoriul subtil al poeziei şi reveriei. Cum în greaca veche arhitect înseamnă constructor-şef, intenţia autorului este clară: lansează serii de ipoteze, argumente şi demonstraţii sui generis spre a proba coerenţa structurală a unui teritoriu inefabil ce ţine de metafizica visului, în mod curent considerat greu sesizabil, învăluit de mistere şi simboluri. Eseistul apelează la textele de profil ale unor autori din alte secole, mai ales asupra acelora când interesul pentru ocultism şi alchimie atinseseră cote maxime, găsind în contribuţiile respective cheia magică de acces spre camerele secrete ale genezei şi naturii visului. Metoda sa de lucru presupune un laborator înţesat de retorte şi alambicuri, comunicând între ele printr-un complicat sistem de recipiente şi vase care distilează efervescenţa din fluidul gândurilor sub forma esenţei. Se ştie, preocuparea alchimiştilor nu era aceea de a se îmbogăţi prin transformarea metalelor nepreţioase în aur, ci de a realiza neîncetat puritatea şi perfecţiunea, de a obţine un produs înnobilat.

Discursul erudit al acestui pasionat interpret al zonelor mai puţin relevate din sfera contemplaţiei, oferă, atât prin universul cercetat, cât şi prin stilul elevat al comentariilor, o lectură mirabilă.

Lucian CHIŞU

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Arhitectura visului. Studii şi preludii acroamatice”

Istoricul Junimii

Junimea a fost un curent cultural și literar, dar și o asociație culturală înființată la Iași în anul 1863 de către Iacob Negruzzi, Petre Carp, Vasile Pogor, Theodor Rosetti, Vasile Pogor și Titu Maiorescu.

Un curent literar este adeseori o simplă construcție istorică, rezultatul însumării mai multor opere și figuri, atribuite de cercetătorii acelorași înrâuriri și subsumate acelorași idealuri. Multă vreme după ce oamenii și creațiile lor au încetat să ocupe scena epocii lor și răsunetul lor s-a stins, istoricii descoperă filiații și afinități, grupând în interiorul aceluiași curent opere create în neatârnare și personalități care nu s-au cunoscut sau care s-au putut opune.

Fără îndoială că nu acesta este cazul „Junimii”. Sarcina istoricului care își propune să studieze dezvoltarea acestui important curent este ușurată de faptul că încă de la început el se sprijină pe consensul mai multor voințe și că tot timpul o puternică personalitate îl domină. În afară de aceasta, „Junimea” nu este numai un curent cultural și literar, dar și o asociație.

Ea însă nu a luat naștere printr-un act formal (asemenea Academiei Române, întemeiată cam în aceeași vreme în București) și nu s-a menținut după legile exterioare, dar acceptate ale tuturor corpurilor constituite. „Junimea” n-a fost atât o societate, cât o comunitate de interese culturale dar și socio-politice. Junimea mai înseamna și un cenaclu literar, o tipografie și un sistem de librării.

Apariția ei se datorează afinității viu resimțite dintre personalitățile întemeietorilor. Ea se menține apoi o perioadă îndelungată prin funcțiunea atracțiilor și respingerilor care alcătuiesc caracteristica modului de a trăi și a se dezvolta. Vechea deviză franceză potrivit căreia “Intră cine vrea, rămâne cine poate” este și aceea pe care asociația ieșeana o adoptă pentru sine.

Desigur, nu numai instinctul vieții menține unitatea „Junimii” în decursul existentei ei. Asociația dorește să-și dea o oarecare bază materială și o anumită ordine sistematică a lucrărilor, câștigă noi membri, se îngrijește de formarea noilor generații și poartă polemici colective. Dar peste tot ce constituie în viață „Junimea”, produsul deliberat al voinței de a se organiza, plutește duhul unei înțelegeri comune a societății, a culturii, a literaturii, iar cea dintâi sarcină a istoricului este să-l extragă și să-l arate lucrând în opere și oameni.

Go to Top