Gheorghe Vidican ne surprinde cu un nou volum, înflorirea frigului, apărut la Editura Junimea, Iaşi, 2019, un volum ce se deschide cu un motto semnat de Nichita Stănescu: „de frigul culorilor, ne îmbrăcăm în lumină”, lumina devine epicentrul în jurul căruia se coagulează întregul discurs poetic. Poetul ne-a obişnuit deja cu un stil aparte, şi-a creat o formă, un profil inedit, uşor recognoscibil de la un volum la altul. El scrie un poem-experiment, pe structura Turnului Babei, adevărată epopee ornamentată cu elemente ce uimesc. Versurile sunt asemenea coloanelor baroce, oferind deopotrivă un sentiment de mişcare, dar şi un mod dramatic de a reflecta lumina. Poemul lui Vidican este unul al căutării, un poem-lăuntric, al viziunii în care trăirile sunt decantate în senzaţii: „ochiul generează lumină în degetul orbului/ (…)/ iernile ne usucă tăcerile în cireşul crescut în urma poemului/ (…)/ şifonează imaginea mirosul cafelei trişăm dimineaţa cu umbra jucătorului de zaruri/ tăcerea cade pe asfalt/ se face cioburi”.
Este limpede că poetului îi place riscul, mersul de acrobat la înălţimi considerabile, unde îşi provoacă lectorul, ţinându-1 la taclale. Echilibrul lui sigur se bazează întrutotul pe simţurile exersate. Mersul pe sârmă înseamnă asumare, orice ezitare implică eşecul, iar lectorul trebuie să-şi menţină balansul pentru a fi un acrobat asemenea poetului: „mergem pe firul de sârmă ne-am pierdut urmele/ mersul pe sârmă o bijuterie a singurătăţii”. Singurătatea este asemenea unui vitriol, arde şi consumă fiinţa din interior: „nichita ne poartă tăcerile pe umeri/ singurătatea lui arde singurătatea”.
Volumul este un repertoriu aglomerat de senzaţii, im conglomerat între stare şi nestare, între concret şi abstract, între carnal şi senzorial, pigmentat cu imagini care şochează, contrastează: „ninge cu miros de carne în sărut/ jumătate de răsărit e lacrimă jumătate înflorirea frigului/ sub paşii lui nichita glasul trecătorilor recită poeme”. Motivul ochiului revine şi în prezentul volum, jocul luminii irizează întunericul fiinţei. Trăirile sunt câmpuri magnetice, iar undele lor se propagă liber în spaţiul creaţiei sub formă de poem. Cuvântul acţionează sub incidenţa forţei şi se recompune într-o sintaxă aparent aleatorie: „sângele ar putea ninge în ochii degetului/ devenim texte lirice”; „te iubesc între mine şi tăcerea mea câmpuri magnetice pline de litere braille”.
Poemul lui Vidican este o imixtiune de trimiteri paratextu-ale, interculturale şi paradoxal, ştiinţifice. Volumul este construit asemenea curbei lui Gauss, un grafic al densităţii de probabilitate ce arată ca un imens clopot, care prin vibraţiile sale propagă sunetul, irizează stările poetice: „sub un clopot de sticlă ne înmugureşte privirea”. Chiar existenţa se supune acestei mişcări, întreaga devenire fiind o curbă a lui Gauss, iar în viziunea poetului, suntem pe o pantă descendentă a acesteia: „calul troian ascunde curba lui gauss în pântec/ (…)/ glorie şoaptelor ţâşnite din calul troian curba lui gauss ne măsoară îmbătrânirea/ e miercuri în itacha e sărbătoare”; „ne dezbrăcăm umbrele de noi/ ca nişte preşcolari ne ţinem de mână prin zborul păsărilor”.
Metoda de lucru a poetului este aceea a spontaneităţii, asemenea suprarealiştilor interpretează critic reveriile diurne. Imaginile pe care le creează fixează agitaţia inconştientului, reuşind să capteze ideea datorită raţionalizării.
Poemele sale, prin complexitatea lor tematică, fac trimitere spre emfaza şi exuberanţa barocului, recurgând la spaţii ample, în care inserează o multitudine de elemente într-o combinaţie ce frizează iraţionalul şi deformează realul. E un soi de delir lingvistic şi ideatic gândit în opoziţie, ce redă ambivalenţa fiinţei, care oscilează între masca exterioară şi sensibilitate interioară. Curgerea simbolizează relativizarea spaţiului şi a timpului, logosul se fluidizează asemenea imaginilor din tabloul lui Dali: „ne uităm sărutul în femei lichide/ curg prin cearşaful verde al câmpiei/ lacrimi de porţelan în privirea lor”; „o viziune picassiană asupra fuziunii lichide/ fotografiile de pe pereţii încăperii depun mărturie oamenii se mănâncă între ei/ adormim în trupul nostru lichid rugina unei lacrimi invadează visul”. Imaginile se succed, se amestecă într-un malaxor al trăirilor, care în rotaţia halucinantă antrenează senzaţii. Universul se metamorfozează sub cuvânt, se descompune, în timp ^Nichita renaşte din ochiul ne-gQjvir/telor poetului: „lemnele de foc putrezesc în mirosul cafelei/ nichita aproapele însingurat de rănile copilei devine strigăt pietrele miros a lavandă/ setea pe arşiţă devine floare/ (…)/ macii fac zgomot în ochii trecătorilor/ se preschimbă în guri mirosul cafelei îneacă sărutul”; „când tace în noi nichita îşi rescrie poemele din noduri şi semne”. întregul volum pare o Arcă a lui Vidican, în care poetul îl urcă pe Nichita pentru a salva poezia şi poetul, urcă „necu-vintele” şi degetele orbului care mângâie nemărginirile: „degetele orbului ruga priveşte la cer/ (…)/ corăbierii vâslesc prin lătratul
câinelui/ luna descojeşte liniştea de ecou”. Nichita devine matrice poetică în viziune vidicanică, întregul act artistic se concentrează în jurul acestui arc electric: „când tace în noi nichita îşi rescrie poemele din noduri şi semne/ îl simţi cum respiră întoarce pielea poemelor pe dos”. Scrisul traduce o suferinţă aproape christică, poemul este căutare febrilă, combustie interioară: „poemele acelea jupuite se rescriu cu cazna de pe muntele golgota”.
Gheorghe Vidican îşi plasează zona cea mai luminoasă în depărtare, spre ansamblu, pentru a minimaliza elementele deformate din prim-planul viziunii: „încremenită lumina opaiţului îţi luminează faţa/ un interior stăpânit de apele fântânii clatină mereu luciul sălbăticit de sărutul tău”. Astfel, poetul jonglează cu formele, impresionează prin inventivitate expresivă, prin asocieri neobişnuite şi prin lexicul variat. Volumul surprinde prin tehnică şi viziune, prin fragmentarea stărilor şi prin recompunerea lor într-un registru al simţirii, prin alunecarea discretă dinspre o imagine înspre alta. Gheorghe Vidican reduce obiectul la forme, la simţuri şi redimensionează tactil şi olfactiv universul. Simţurile îi sunt grave, galvaniza-te, iar trăirile compactate. Un poet interesant, ce ambiţionează să ne surprindă odată cu fiecare apariţie editorială.
Imelda CHINŢA
(„Caiete silvane”, nr. 11, 2020)
Comenteaza
You must be logged in to post a comment.