Da, despre săptămâna care va fi cea de multişor „trecută” când va apărea în ziar ce scriu aici, e vorba: nu „încărcată”, pentru că: bogată cultural. Nu sunt toate aşa, chiar dacă, totuşi, rareori trece vreuna fără nimic demn de atenţie. Pentru mine, cea din titlu a început marţi, 24 martie, cu admirabila conferinţa Cartea – obiect de artă, susţinută de Profesorul Sorin Alexandrescu în Aula „Mihai Erninescu” de la Fundaţia Culturală Ragele Ferdinand (BCU). O expunere seducătoare şi cu miez, nuanţat dialog al complementarităţii cuvântului şi imaginii (proiecţii), cu adevărat în spiritul acelei frumuseţi deopotrivă a textului şi a „corelativului” său plastic, de la miniaturile şi splendidele enluminures medivale şi până la arta contemporană a ilustraţiei de carte – obiect nobil, demn de păstrat în bibliotecă.
Era o deschidere emblematică a Colocviului de literatură Scriptor (ed. I) al Eduiturii „Junimea”, care urma să continue şi a doua zi, de Bunavestire a poeziei (ed. a XX-a): lecturi publice ale poeţilor, „semnale” editoriale, dialoguri între oaspeţi şi ieşeni. Şi, tot în ultima zi, joi, şi conferinţa (urmată de o adevărată dezbatere) a Prof. univ. dr. Nicu Gavriluţă pe tema Manipularea sacrului: cazul Charlie Mebdo, temeinică şi convingătoare pledoarie (argumentată analitic în ce priveşte contextul, intenţiile şi factorii favorizanţi pentru manipularea sacrului, de ambele părţi) pentru o mai bună cunoaştere şi înţelegere a identităţii şi culturii „celuilalt” (inclusiv religiile altora). Durata şi substanţialitatea dialogului cu auditoriul au fost cea mai bună dovada a calităţilor „startului” luat: abordare nepedantă, strâns construită, punct de vedere lucid şi incitant. O foarte bună încheiere a „maratonului” cultural junimist: poezie, idei, dezbateri privind presa culturală între print şi on-line, cu invitaţi şi amfitrioni competenţi; cărora le datorăm astfel de „momente”, de reală ţinută şi stimulative, deloc închise în vreun soi de narcisism monologic. […]
(Nicolae Creţu, „Ziarul de Iaşi”, vineri, 3 aprilie 2015)
Comenteaza
You must be logged in to post a comment.